'Ausfuhrkennzeichen' versus 'Kurzzeitkennzeichen'

Vraag gesteld door TheBeat op 07 juli 2015

Kan ik met een Kurzzeitkennzeichen een Duitse auto naar mijn adres in Nederland rijden (alle andere zaken zoals verzekering e.d. in orde) zonder een overtreding te begaan, of heb ik het veel duurdere 'Ausfuhrkennzeichen' nodig?

Daarna zal ik op een eendagskenteken naar de RDW te gaan om de auto in te voeren en te registreren. De meningen lopen nogal uiteen over dit punt.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Beide kentekens zijn wettelijk in Nederland niet toegestaan wanneer je als Nederlands ingezetene daarmee gaat rijden. Formeel pleeg je dan een fiscale overtreding en dat levert je een fikse boete op. Beide kentekens kunnen dus maar tót de Nederlandse grens. Het eendagskenteken is formeel bestemd om op de dag van de keuring vanaf het Nederlandse adres waar het voertuig staat naar het keuringsstation te rijden en weer terug. Vanaf de Nederlandse grens moet u dus een andere oplossing bedenken. In veel gevallen wordt er dan voor transport gekozen.

 


***

 

 

 

Reactie van BBPartners.nl:
Het "Ausfuhrkennzeichen" (met het rode blokje) is officieel in Nederland wel toegestaan om mee te rijden. Echter dient u dan een vrijstelling aan te vragen bij de Belastingdienst (http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/vrijstelling_voor_bpm_en_mrb_bij_kortstondig_gebruik) om met dit Europees erkende kenteken te mogen rijden. Het "Kurzzeitkenzeichen" (met het gele blokje) is officieel niet toegestaan in Nederland. Daar wordt ook uitvoerig op gecontroleerd.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Prewalski:
Ik wil de ANWB, de vraagsteller en de beantwoorders wijzen op een antwoord op kamervragen van toenmalig minister Hirsch-Ballin en de EU-regeling waaraan hij refereert: http://parlis.nl/pdf/kamervragen/KVR38206.pdf
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2007:068:0015:0024:NL:PDF

Daaruit blijkt mij dat het Kurzzeitkennzeichen al jaren geaccepteerd moet worden in ons land als een officieel Duits kenteken. Je kunt met het kenteken dus rustig naar je woonadres rijden. Geen enkele rechter zal accepteren dat de belastingdienst de volledige bpm zal opleggen omdat je 1 dag in NL rijdt. Dat is natuurlijk anders als je met dat kenteken wekenlang door NL toert om je aanwinst aan je familie te laten zien. Maar zelfs dan....

 


***

 

 

 

Reactie van dewith:
Zowel de ANWB expert als Prewalski zijn stellig in hun antwoord. Ik heb de ANWB gebeld om informatie en men vertelde dat een kurzzeitkennzeichen + vrijstelling BPM+mrb zou volstaan. Er zijn bedrijven die je helpen bij de import en daarbij beweren dat ze je een EU transportkenteken leveren waarmee jelegaal. zowel in NL als Duitsland mag rijden. Anderen beweren dat het daar gewoon om een 1-dagskenteken gaat. En dat mag uitsluitend in Nl worden gebruikt op de dag van keuring. Door alle verschillende berichten en ontbreken van een standpunt van de overheid weet ik het niet meer. Wie weet echt hoe het zit?