Vriesstop(pen) zit(ten) los

Vraag gesteld door Aliesbart op 13 februari 2018

Ik heb een Peugeot 308 van 9 jaar oud. Onlangs stond ik met deze auto 's avonds langs de kant van de weg omdat de motortemperatuur te hoog opliep.
Ik werd afgesleept en de andere dag werd vastgesteld dat de vriesstoppen los zaten en dat er geen koelvloeistof meer aanwezig was. De koelvloeistof zat nu in de motorolie. Nog een dag later en ca. €500 armer wilde ik graag weten wat de oorzaak was van het probleem om te voorkomen dat het nogmaals gebeurt. Voor de goede orde: de auto is alle jaren bij de Peugeotdealer in onderhoud geweest. Van mijn garage kreeg ik geen duidelijk antwoord.
Ik hoop nu wel een duidelijk antwoord te krijgen.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een probleem gehad met motor van uw Peugeot 308.

U meldt dat de garage heeft geconstateerd dat er na dit incident sprake was van koelvloeistof bij de olie. Kennelijk staat een vriesdop ook in verbinding met een deel van de motor met motorolie. Anders denk je al gauw aan een koppakkings probleem wanneer koelwater zich heeft vermengd met de motorolie.

Een vriesplaatje of stop kan soms door corrosie van binnenuit aangetast worden en gaan lekken. Dat zou kunnen ontstaan wanneer koelvloeistof sterk verouderd is en anti-corrosie middelen zijn uitgewerkt of gewoon leidingwater is gebruikt.

Ik begrijp uit uw verhaal dat er sprake van van een loszittende stop. Dat is niet echt een herkenbaar verschijnsel en kom ik dit hooguit incidenteel weleens tegen bij Peugeot. Een duidelijke herkenbare oorzaak heb ik ook niet kunnen ontdekken. U zou bij de betreffende dealer eens kunnen navragen of in die 9 jaar de koelvloeistof ooit voor verversen in aanmerking is gekomen. Misschien dat de stoppen toch van binnenuit wat aangetast zijn door verouderde ''uitgewerkte'' koelvloeistof.

 


***

 

 

 

Reactie van Aliesbart:

 

 

Dank voor uw reactie. Van de garage die de reparatie heeft uitgevoerd heb ik begrepen dat de vriesstoppen niet gecorrodeerd waren en zijn de koppakkingen ook niet vervangen. Mijn vraag blijft echter wat de functie is van een vriesstop. Men heeft mij uitgelegd dat als de koelvloeistof zou bevriezen deze stop de uitzetting als gevolg daarvan moet opvangen. Op de bewuste avond was de situatie dat ik circa 50 km. had gereden bij een buitentemperatuur van -2ºC. Naar mijn idee kan er dan nog geen sprake zijn van bevriezing en drukopbouw in het koelcircuit. Wat me ook nog onduidelijk blijft, zijn de benamingen vriesstop/vriesdop/vriesplaatje. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Iets wat een schroefdraad heeft en los kan trillen, of een plaatje wat onder druk kapot springt? Al met al een frustrerende situatie waarvan ik nog steeds geen idee heb hoe dit wat te voorkomen. Is de oplossing misschien dat we auto's met problemen, waarvan we de oorzaak niet kunnen vaststellen, maar beter de ruimte in kunnen sturen?:)
Graag Uw reactie.

 


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:

 

 

De vriesdoppen of vriesplaatjes zijn metalen doppen die op verschillende plekken in het motorblok gedrukt zijn. Deze doppen hebben als functie het motorblok te beschermen wanneer door enstige kou het water van het koelsysteem zou gaan bevriezen. Door het bevriezen neemt ijs meer volume aan en zou het motorblok daadoor kunnen gaan scheuren. De vriesdoppen zijn dan de zwakste schakel en worden door het uitzetten uit het blok gedrukt. Géén grote motorische schade dus, behalve nieuwe vriesdoppen. Maar bij een auto in een goede conditie en goed onderhouden, zal het koelsysteem bij ons weertype niet bevriezen omdat het voorgeschreven koelwater vorstbeveiling bevat. Een dealer zal ook regelmatig die vorstbeveiliging checken van de koelvloeistof of soms ook preventief verversen wanneer de fabrikant dat voorschrijft.

Het vriesplaatje wordt dus in het blok gedrukt en zal daar in verreweg de meeste gevallen een autoleven lang blijven zitten. Wanneer roest geen reden is geweest voor lekkage blijft het onduidelijk waarom deze lekkage is ontstaan. Dan blijft wat mij betreft alleen een ondeugdelijke kwaliteit vriesdoppen over die zonder oorzaak zomaar het blok hebben kunnen verlaten. Een andere conclusie kan ik dan niet trekken wanneer er géén sprake was van roest, lekke koppakking of bevroren koelsysteem.

In dit geval zijn de vriesdoppen goudkleurig.

 

 


***

 

 

 

Reactie van Aliesbart:

 

 

Het verhaal krijgt een vervolg. Een week later stond ik weer langs de kant van de weg. Nu een emissie probleem. De motor verliest trekkracht en na uitzetten van de motor blijft een ventillator op volle toeren doorlopen. De door peugeot-assistance ingeroepen pechhulp leest de boardcomputer uit, verwijdert de foutcodes en laat me verder naar huis rijden. Wel even de volgende dag langs de garage rijden was de boodschap. De andere dag zegt de garage niets te kunnen doen omdat er geen foutcodes meer zijn. Advies: doorrijden tot een nieuwe storing.
Deze kwam gisteren: het oliepeil moet gecontroleerd worden en er is weer een emissieprobleem. De olie was net vernieuwd; toch maar even gecontroleerd. Er was voldoende aanwezig. Voor nieuwe olie vond ik de olie er wel verdacht donker uitzien. Toevallig kijk ik naar het koelwaterreservoir en zie daar een vieze drab van water en olie. Ik ben afgesleept en hoorde van de pechhulp dat hij vermoedde dat de koppakking kapot was. Het wil er bij mij niet in -als deze diagnose waar blijkt te zijn- dat de koppakking binnen twee weken na de eerste diagnose en reparatie stuk gaat. Ik vermoed dat de koppakking twee weken geleden al lekkage heeft vertoond. Hoe kijkt u hier tegen aan?

 


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:

 

 

Het feit dat er ten tijde van eerste incident sprake was van water bij de olie, zou al een indicatie geweest kunnen zijn van een koppakingsprobleem. De koppakking zou het begeven kunnen hebben nadat dat er door koelvloeistof verlies via de vriesstoppen de motor flink heet is geworden. Ik sluit ook niet uit dat door een lekke koppakking het koelsysteem onder druk is komen te staan en daardoor de vriesstoppen los zijn gaan zitten. Maar mijn vermoeden was wel dat er bij loszittende vriesdoppen én water bij de olie toch wel meer aan de moest zijn. Hoewel met terugwerkende kracht lastig aan te tonen, is de diagnose van de garage toen misschien niet volledig geweest.

 


***

 

 

 

Reactie van Aliesbart:

 

 

Inmiddels is vandaag vastgesteld dat de koppakking inderdaad defect is en dat er krassen op de cilinders zitten. Men stelt een ruilmotor voor als beste oplossing. Afgezien van de financiële afhandeling, vindt U dit een goed idee? Heeft U mogelijk nog aanbevelingen of tips waar ik speciaal op moet gaan letten in deze situatie? De motor die vervangen wordt heeft na 9 jaar circa 130.00 km. gelopen en verbruikte ongeveer 1 tot 1,5 liter olie per jaar.

 


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:

 

 

Een ruilmotor is de beste optie gezien de beschadigingen in de cilinderwand. Daarmee koopt u feitelijk de meeste zekerheid. Vraag wel naar de garantievoorwaarden van de ruilmotor. Het is gebruikelijk dat u daar tenminste één jaar garantie op krijgt.