Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

keuze 1,2 TSI of 1,4 TSI motor in VW Sportsvan DSG

Vraag gesteld door hans nieuwenhuis op 7 november 2016

Het benzineverbruik van een 1,2 TSI motor zou officieel iets lager zijn , maar zijn er nog andere e verschillen die meegenomen moeten worden in onze keuze bij de aanschaf van een Sportsvan ?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de 1.2 TSI óf 1.4 TSI VW Sportsvan aan te schaffen.

Het brandstofverbruik is op papier onderling niet spectaculair groot. Wanneer we naar praktijk verbruikscijfers kijken zou u met de 1.2 bij benadering gemiddeld 1 op 15,2 moeten kunnen draaien. De 1.4 komt in de buurt van 1 op 14,8. Bij gemiddeld 17.000 km op jaarbasis komt het verschil in verbruik neer op ongeveer 50 euro. Voor dit bedrag én uiteraard de hogere catalogusprijs krijgt u met de 1.4 een motor met 25 Nm méér koppel (trekkracht) dan bij de 1.2.

Simpel gezegd heeft de 1.4 een soepeler motorkarakter, niet alleen bij lage toerentallen maar ook bij hogere snelheden heeft deze motor nét iets meer body. Dat kan bijvoorbeeld voor het trekken van een caravan een nuttig verschil zijn. Maar ook in vakantiesituaties met wat meer belading of personen aan boord kunnen betere prestaties ook ervaren worden als meer rijcomfort.

De keuze voor de één of de ander hangt dus vooral van uw persoonlijk gebruik af. Misschien dat de 1.2 voor u méér dan volstaat en is de meerprijs en een fractie meer brandstofverbruik een volstrekt overbodige extra investering. Overigens is die meerprijs later bij inruil voor een deel wel weer in de restwaarde terug te vinden.

 

Reacties

R. Tervoort

Auteur - 15 maart 2024

De Skoda Yeti 1.4 die wij willen aanschaffen heeft inmiddels 168.000 gereden, de auto is van een 1e eigenaar en boekjes zijn aanwezig.
Wij rijden ongeveer 20.000 per jaar.
Verstandige aankoop met deze km stand?

Erik Jan

ANWB Expert - 20 maart 2024

De levensduur van een auto (in jaren of kilometers) is sterk wisselend. Meestal is er geen technische maar een economische grondslag om niet verder te rijden met een auto: een dure reparatie die de waarde van de auto overschrijdt. Echte volhouders kunnen ook met benzine-auto's over het miljoen gaan.

Ons uitgangspunt is wel dat een auto tot pakweg 200.000 km, zonder al te hoge kosten die rit moet kunnen uitzitten. Vanaf deze tellerstand kan groot onderhoud of minder te verwachten gebreken zich best aandienen. De Yeti die u op het oog heeft zit feitelijk in een gebruiksperiode waar u best het nodige kán verwachten. Niet alleen op basis van de huidige tellerstand maar ook wat u er nog bij gaat rijden. Heel rationeel gezien is dit best een gok, omdat u in twee jaar al ruim boven de twee ton zit. Soms valt dat te rechtvaardigen door een perfect onderhoudsverleden, zoals u ook aangeeft én van eerste eigenaar, maar zie ik wel 1 jaar Bovag garantie als veilige stok achter de deur. Dat zou ik in een dergelijke transactie wel willen aanbevelen, om toch iets te hebben om op terug te kunnen vallen, wanneer er binnen een jaar toch iets defect blijkt of gaat. Want gevorderde slijtage blijft een feit, zeker wanneer u met uw jaarkilometrage er best de nodige jaren plezier van wenst te hebben.