startmotor of accu

Vraag gesteld door Appolonius op 09 oktober 2018

pasgeleden gingen we naar wat winkels en na een winkel of 3 startte de auto (Citroen Xara Picasso uit 2006) niet meer. Een klein duwtje en hij deed het weer. Volgens de garage was het de startmotor die ik heb laten vervangen. Toen ik echter bij de garage wegreed en mijn raam wilde openen (dit moet automatisch in een keer naar beneden gaan) moest ik na ongeveer 5 cm weer op de omlaag knop duwen. Dit een paar keer tot het raam volledig open was. Ook het sluiten van het raam verliep op deze manier. Ik ben weer terug naar de garage gegaan en heb een afspraak gemaakt om hiernaar te laten kijken. Voor de nieuwe startmotor functioneerde het raam nog goed vertelde ik aan de man achter de balie. auto een week later gebracht en nu bleek de batterij niet voldoende spanning te hebben om het raam ineens naar beneden te doen. Mijn argument dat het raam aan de passagierskant wel werkte werd genegeerd. Volgens de garage werkte het raam met lopende motor wel, iets wat ik tegensprak, want al rijdend deed het raam het bij mij niet. Hierop volgde een stilte en begon de baliemedewerker een verhaal op te hangen dat de accu toch te weinig spanning had. Toen ik vroeg of de startmotor dan voor niets vervangen was en er dus in eerste instantie een nieuwe accu in had gemoeten was het antwoord een duidelijke nee. Ik vroeg of met de accu in eerste instantie gecheckt was toen de startmotor werd vervangen. Hierop kon de baliemedewerker geen positief antwoord geven maar hij nam aan van wel. Mijn vraag is of de startmotor en/of de accu wel vervangen hadden moeten worden.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of de startmotor wel terecht is vervangen of dat er sprake was van een accuprobleem.

Ik kan daar niet echt een uitspraak over doen. In ieder geval is het euvel wat betreft de raambediening geen accuprobleem. Vermoedelijk is bij de vervanging van de startmotor de accu losgekoppeld geweest. Op zich een gebruikelijke actie.

Na het losnemen van de accukabels of bij storingen moet de antiklemvoorziening van elke afzonderlijke ruit opnieuw initialiseren:
- Open de ruit helemaal en houd de schakelaar enkele seconden ingedrukt,
sluit dan de ruit. De ruit sluit nu slechts een paar centimeter.
- Druk de schakelaar nogmaals in tot de ruit helemaal gesloten is en houd de
schakelaar enkele seconden ingedrukt.

Na deze handeling is de kans groot dat alles dan weer werkt als voorheen. Maar of de garage terecht de startmotor heeft vervangen, of dat juist de accu schuldig was aan het niet starten, kan ik zo niet vaststellen. Beiden zijn mogelijk maar kan ik op afstand met terugwerkende kracht niet vaststellen. In ieder geval durf ik wel te zeggen dat wanneer een auto gewoon weer goed start, een haperende raambediening dan niet aan de accu kan liggen.