Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Oliedruk lampje bmw 116

Vraag gesteld door Sergio moerlie op 4 augustus 2018

Mijn bmw 116i gaf 2 weken geleden een melding "te lage oliedruk”. Heb gelijk mijn auto laten slepen naar mijn garage. Hier is geconstateerd dat mijn distributie niet in orde was en dat er gebroken delen van de geleider in de carter terecht zijn gekomen. Hierbij zijn de volledige distrubutie onderdelen vervangen. Ook is de oliefilter vervangen en olie ververst. De oliedruksensor is ook vervangen.

Na 5 dagen probleemloos en heerlijk gereden te hebben, krijg ik toch weer de melding. Het gekke is dat als ik mijn motor opnieuw start de melding weg is en ook niet terug komt. Alles klinkt verder goed en rijdt prima. Waarschijnlijk zal de melding weer een keer opkomen na wat dagen rijden. Hebben jullie enig idee wat het nog meer zou kunnen zijn?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt wat de mogelijke oorzaak kan zijn van een tijdelijk brandend oliedruklampje, 5 dagen na distributie herstelwerkzaamheden.

Het distributie avontuur is helaas herkenbaar bij deze 116. Het lijkt erop dat er misschien toch sprake is van wat achtergebleven restanten van de geleider of metaaldeeltjes die van invloed zijn voor de oliedruk. Misschien zou ondanks het nieuwe filter, oliedruksensor en verse olie bij een terugkerend signaal overwogen kunnen worden de motor te spoelen. Een andere optie is om misschien preventief na bijvoorbeeld 1000 km opnieuw de olie te verversen met een nieuw filter.

Maar wanneer het lampje opnieuw oplicht is er wat mij betreft alle reden de garage daar nogmaals naar te laten kijken. Ook al is na een herstart weer uit. Mogelijk is er dan tóch wat gruis achtergebleven.