Wegenwacht ervaring VW Phaeton

Vraag gesteld door WVer op 29 augustus 2017

Beste wegenwacht,

Ik zie op jullie site veel autotests van verschillende merken en types met daarbij vaak een stukje over de ervaring van de wegenwacht.

Ik ben op zoek naar specifiek de ervaring van de wegenwacht omtrent de volkswagen phaeton (benzine/diesel, alle bouwjaren) . Vooral omtrent veel voorkomende storingen/ problemen.

Zouden jullie hier een overzicht van kunnen geven.

Bij voorbaat dank,

W. Verhoef

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de specifieke aandachtspunten van de VW Phaeton.

De summiere informatie heeft vooral te maken met de exclusiviteit en daardoor vooral de geringe aantallen. Ook onze Duitse collega's melden niets over de Pheaton. Ik ben toch wel wat aandachtspunten tegen gekomen, met als eerste opmerking dat het onderhoud vooral duur is, erg duur.

De elektronica is kwetsbaar doordat regenwater daar kan geraken. Dan heb ik het over de ECU die daardoor vervangen moet worden. Ook andere elektronica loopt gevaar wanneer er water via de parafaan het interieur binnen loopt. Die afwatering wil weleens verstopt raken.

Van de 4.2 V8 versie moet de distributie worden vervangen, vermoedelijk ergens rond de 130.000 km en is een prijzige klus. De andere motoren beschikken over een ketting zonder vervangingstermijn.

De V10 versies kunnen weleens een kapotte turbo hebben met mogelijk gevolgschade voor de motor. De V6 diesel heeft geen uitgesproken aandachtspunten. De oliekoeler kan weleens vervuild raken met automaat problemen als gevolg. Verder wil de stuurbekrachtingspomp weleens defect raken en slijten de remmen van de Phaeton relatief snel.

Zoals gezegd is vooral het onderhoud erg aan de prijs. Voorgeschreven verversbeurten aan motor, automaat en koelsysteem maken het al duur en dat geldt ook voor de originele onderdelen. De exclusieve status wordt vaak ook bevestigd door garagerekening.