Klacht komt na reparatie terug

Vraag gesteld door GorgeousGeorge op 21 maart 2018

Op 23 februari ontdekte ik een forse olielekkage aan mijn Audi A6 (2003). Ik heb direct contact genomen met mijn garage (BOVAG aangesloten) en op hun advies ben ik naar de garage gereden.
In de week die volgde werd er naarstig gezocht naar de oorzaak van de lekkage. De oorsprong van de lekkage bleek een plastic afdichtingsklepje dat uit het blok was gesprongen, vermoedelijk door vorst. De monteur gaf aan dat om de exacte oorzaak vast te kunnen stellen de carterventilatie en carterontluchting bekeken moesten worden. De monteur gaf hierbij aan dat gezien de staat van de olie (heldere, schone olie) in de andere componenten de kans dat de oorzaak in de carterventilatie of ontluchting te vinden zou zijn, verwaarloosbaar was. De monteur gaf aan dat dit hoogstwaarschijnlijk een gevalletje 'pech' was. De keuze was vervolgens aan mij om deze onderdelen te laten controleren.
Ik besloot op basis van deze informatie de genoemde componenten niet te controleren en liet een reparatie uitvoeren ter waarde van ruim 1300 euro (distriebutieriem+toebehoren, waterpomp, multiriem en condensor).

Na een aantal dagen heb ik de auto opgehaald en geparkeerd. Vanwege een werkreis heb ik twee weken niet met de auto gereden, tot afgelopen weekend (18 maart). Na een korte snelwegrit parkeerde ik de auto en zag ik dat er wederom veel olie onder de auto lag.
Direct heb ik de ANWB wegenwacht gebeld en de servicemonteur die op de oproep afkwam gaf het advies om de auto per autoambulance af te voeren naar de garage.
De auto is netjes afgeleverd bij de garage en gisteren ontving ik een update van de monteur. De oorsprong van de lekkage was wederom de plastic afdichtingsklepjes in het motorblok, de oorzaak bleek echter toch in het carterontluchtingsysteem te zitten.
Dit zat vol met sludge/vocht.

De garage geeft aan dat de reparatiekosten 1300 euro zijn. Ik heb aangegeven dat ik niet alleen voor deze kosten op wil draaien aangezien dit het originele probleem betreft dat blijkbaar niet is opgelost, de vorige keer dat ik deze lekkage had.

Resume:
Kan ik de kosten voor deze tweede reparatie (ten dele) verhalen op het garagebedrijf?
Is er sprake van het niet juist uitvoeren van een reparatie?
In hoeverre geldt er garantie?

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt een Audi A6 uit 2003 waarbij u op 23 februari 2018 ontdekte dat er een flinke olielekkage onder zat. U bent daarmee naar de garage gegaan en die ontdekte dat een plastic afdichtingsklepje uit het blok was gesprongen. De totale reparatiekosten bedroegen 1300,- . Kort daarna op 18 maart doet ontdekt u wederom een olielekkage en wordt uw auto afgevoerd naar de garage. Daar blijkt zich wederom hetzelfde probleem voor te doen waarvoor u weer exact €1300,-voor moet betalen. U vraagt zich af of u dat wel moet betalen aangezien de reparatie niet goed is.

Als de garage een reparatie uitvoert zal de garage zijn best moeten doen om het gebrek te verhelpen. Reparatie is geen resultaatsverbintenis, maar een inspanningsverbintenis. Een garagist moet zijn uiterste best doen om een juiste diagnose te stellen om vervolgens het gebrek te verhelpen. Hierbij dient de garagist uit te gaan van een logische volgorde van aanpak. Is het probleem echter na de reparatie niet opgelost dan dient u in principe de reparatiekosten gewoon te betalen. Dat is alleen anders als u kunt aantonen dat de garage een fout heeft gemaakt. Bijvoorbeeld het verkeerde onderdeel heeft vervangen, verkeerd te werk is gegaan of niets heeft gedaan. Bewijs leveren kan lastig zijn, vraag daarom altijd om de oude onderdelen.

BOVAG garantie
Alleen wanneer er sprake is van een causaal verband tussen reparatie en het tweede gebrek, kan er binnen 3 maanden na reparatie een beroep worden gedaan op de BOVAG garantie.

Informatie over uw rechten na reparatie en onderhoud vindt u op onze website.

Mocht u er niet met de garage uitkomen, dan kunt u het geschil nog voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.