Advies over gebruik E10 benzine in Frankrijk

Vraag gesteld door Auto-Technisch Advies op 22 juni 2017

Ik heb een nogal technische vraag betreffende het gebruik van Euro 95 – E10 benzine in Frankrijk. Na een aantal malen deze benzine te hebben getankt met de auto van mijn vriendin is er mogelijk daardoor een probleem ontstaan met de brandstof injectie sproeiers die uiteindelijk allemaal vervangen moesten worden. Het betreft een Lancia Delta DSL 1,8 uit 2010 die volgens de E10check-site geschikt is voor gebruik van E10.

Mijn vraag is of het mogelijk is dat dit probleem een direct gevolg kan zijn van het tanken van E10. We zijn nu erg voorzichtig geworden met deze benzine en tanken nu waar dat kan de gewone loodvrije Euro 95. Het blijkt trouwens dat dit op veel stations langs de Franse snelwegen deze E10 benzine al niet meer te krijgen is.

Na de genoemde perikelen aarzel ik ook om deze benzine te gebruiken in mijn eigen auto (Jaguar XJ4,2-V8 uit 2006) ook al is deze auto ook geschikt voor gebruik van E10 volgens de E10check-site.
 

Antwoord van Jos van der Drift

ANWB Expert

U heeft een vraag over de mogelijke technische gevolgen van E10 gebruik.

De genoemde injector problemen is geen bekend signaal als gevolg van E10. De lancia en Jaguar zijn inderdaad voor deze brandstof geschikt maar in het algemeen horen we eigenlijk geen E10 gerelateerde klachten.

Overigens zijn wij niet per definitie voorstander van E10. De keuze voor ''de gewone'' euro 95 is wat mij betreft een verstandige zet. Desnoods tankt u als alternatief de Loodvrije Superplus 98 (Super Sans Plomb 98). In beide gevallen zou u kunnen merken dat de prestaties er alleen maar beter op worden en het verbruik een fractie minder.

Zoals gezegd zie ik géén technische link met het defect maar met de twee genoemde alterntieven voor E10 speelt u op safe en zal uw auto er alleen maar beter bij voelen.

 


***

 

 

 

Reactie van Auto-Technisch Advies:
Geachte heer van der Drift,

Dank voor uw reactie. Kan u ook nog toelichten waarom u niet per definitie voorstander bent van het gebruik van E10.
Ik vraag dit omdat er een significant prijsverschil is in het voordeel van E10.
M.v.g. Rob

 


***

 

 

 

Reactie van L409:
Nu hebben wij wel een Mercedes Benz uit 1978, maar wij stonden verleden jaar mooi stil nadat we E95 met 5% ethanol getankt hadden.
Sproeiers in de carburateur verstopt. Nu voeg ik natuurlijk wel loodvervanger toe en dat zou samen met de bio-ethanol de boosdoener geweest kunnen zijn van de verstopping. Ik tank in het vervolg maar Euro 98, werkt perfect. Maar nu willen we deze zomer naar Denemarken en daar is geen Euro 98 meer verkrijgbaar. Wel schijnen ze daar, volgens de ANWB, de E98 of E99 met lood te hebben. Zit herkenbaar in rode pompen, maar hebben veel tankstations die of alleen de Shell, dat wordt dan een gok om er één te vinden. En zie ook nergens of ze in Denemarken nog de normale Euro95 hebben, dus zonder ethanol. Heeft iemand daar ervaring mee? Met vr. gr. Emile Waagenaar