Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

1e en 2e EGRklep schoonmaken/roetfiltervervangen?

Vraag gesteld door RoelKik op 13 augustus 2018

Ik heb een Toyota Verso 2.2 D4D cat van sept 2009 met 170.000 km op de teller. Onlangs begon het motormanagementlampje te branden. Uitlezen bij dealer gaf aan dat de EGR klep vervuild was. Deze (1e) klep, aan de voorzijde van het motorblok heeft dealer gereinigd. DE melding op het dashboard en op de computer bij de dealer verdwijnt echter niet. Volgens de dealer moet de 2e EGR klep (die achter het motorblok zit) gereinigd/vervangen worden. Dit betekent 1,5 dag sleutelen omdat deze klep moeilijk te bereiken is. Ik moet dit laten doen, want de auto levert zijn vermogen slechts voor een deel en zo kan ik er niet mee verder. Ben alleen bang dat hierna het roetfilter aan de beurt is. Vervanging is zeer prijzig (zeker origineel onderdeel Toyota). DPF reinigen is een stuk goedkoper. Welke deskundige kan mij adviseren????

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft een Toyota Verso 2.2 D4D diesel met een motormanagement storing. De dealer heeft de EGR klep gereinigd maar de melding kwam terug.

De dealer geeft nu aan dat de 2e EGR klep vervangen moet worden en nu bent u bang voor nog meer reparaties als de 2e EGR klep ook de boosdoener niet is.

Er zijn mij geen motoren bekend met een 2e EGR klep en ook in de onderdelenvoorziening is die niet te vinden.

EGR problemen komen wel meer voor bij deze motoren maar ook regeneratie van het roetfilter verloopt niet altijd vlekkeloos, vooral niet bij auto's die veel korte stukjes en veel in laag toerengebied draaien.

U kunt nog proberen om op de snelweg, met een warme motor, 20 minuten aaneengesloten boven de 3.000 rpm te rijden.

Een second opinion bij een diesel specialist als Buchli geeft mogelijk wat meer zekerheid over de oorzaak.