Koerslijst ANWB lijkt voor onze auto niet reëel

Vraag gesteld door audejo op 21 november 2018

Ik heb schade aan mijn auto, Opel Ampera van 2012, 196000 km (38-TTK-8). Volgens het schadebedrijf is de waarde conform uw koerslijst €7150.

Voor het geval de schade meer is dan dat, heb ik vast zitten kijken naar het kopen van een soortgelijke auto, omdat ik daar heel tevreden over ben. Echter, als ik een identieke auto wil kopen moet ik in de orde van 11.000 tot 14.000 Euro betalen (gaat om een lijst van ongeveer 11 auto's). Mij lijkt de koerslijst dus een te lage waarde aangeven.
Enige marge kan ik me voorstellen. Maar een verschil van ongeveer 50% t.o.v. van de laagste prijs tot 100% voor de hoogste is wel heel fors.

Kunt u dit verklaren, of anders de koerslijst aanpassen aan de reële marktsituatie?

Mvg

Auke de Jong

Antwoord van Menno

ANWB Expert

Er spelen een aantal zaken die hier van invloed zijn.

Bij semi-elektrische of plug-in hybride auto's is er in de markt nog wat onzekerheid over de conditie an (en vervanginsnoodzaak of kosten) van het accu pakket. Als gevolg hiervan zien we dat bij deze categorie auto's de handelswaarde (wat handelaren willen bieden bij inkoop) bij een hogere kilometerstand snel afneemt. Anders gezegd is bij deze categorie auto's het verschil in waarde tussen bijvoorbeeld 100.000 en 200.000 km (veel) groter dan wat we normaal gesproken gewend zijn van benzine en dieselauto's.

Een ander punt is dat we de waarde (biedingen op de auto's) van plug in hybrides de afgelopen periode stevig hebben zien schommelen. Dat heeft te maken met (internationale) vraag naar deze auto's. De laatste periode is er weer sprake van een opgaande trend en zien we de prijzen stijgen. Wel zijn er behoorlijke verschillen tussen individuele auto's. Dat heeft onder andere ook met het fiscale regime te maken. Als auto van de zaak kwam of komt de Opel Ampera in aanmerking voor een verlaagde bijtelling. Na 5 jaar vervalt die lage bijtelling. Dit kan verschillen veroorzaken in waarde tussen auto's van bijvoorbeeld 2014 die nog even een lage bijtelling hebben en 2012 waar dat al verlopen is. In het verlengde hiervan kan het uitmaken of de auto nieuw zakelijk is aangeschaft of particulier. Bij de zakelijke auto kan de btw door een volgende, zakelijke, koper teruggevraagd worden. Bij een particuliere aangeschafte auto kan dat niet.

Een laatste punt is nog dat we zien dat bij dit soort auto's, wellicht ook door de eerder genoemde onzekerheden, het verschil tussen inkoop en verkoop van de autohandelaar groter is dan het gemiddelde dat we zien bij benzine. Dit verschil, de marge van het autobedrijf, heeft te maken met de kosten en een inschatting die het autobedrijf maakt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan kosten voor een onderhoudsbeurt, een dekking voor eventuele garantiekosten maar ook aan te verwachten stilstandskosten voor wederverkoop.

Goed, wij doen er alles aan om met onze koerslijst zowel een zo goed mogelijke en actuele inkooprichtprijs als een zo accuraat mogelijke verkooprichtprijs te geven. Maar al die invloedsfactoren maakt het soms moeilijk de auto goed in de modellen te vangen. Kijkend naar uw auto denk ik dat de richtprijzen van de koerslijst in deze situatie inderdaad geen goed beeld (maar te laag) van de werkelijkheid geven. Dat signaal had ons ook al via de standaard monitoring van de prijzen die we hebben draaien bereikt, dus de Ampera staat al op de lijst van auto's die op korte termijn aangepast moeten worden.




***

Reactie van audejo:

De afgelopen jaren is gebleken dat de kwaliteit van de accu's van hybride auto's, en vooral die van de Ampera, langer op peil blijft dan van te voren gedacht. De accu van een Ampera wordt ook maximaal 80% ontladen en er is geen snellaad-functie, die ook ten koste gaat van de accu. Dat verklaart mogelijk mee de hoge verkoopprijzen van oudere Ampera's, ook van modellen die de garantie-afstand van 160.000 km gepasseerd zijn. Ook onze Ampera vertoont geen merkbare achteruitgang in accu-capaciteit in de 3 jaar dat wij er mee gereden hebben (van 3 naar 6 jaar oud).