ik vraag advies om hoe om te gaan met de peugeot garage!!

Vraag gesteld door familieauto op 01 november 2017

Mijn peugeot 308 SW is 8 jaar oud. Hij heeft sinds 4 maanden regelmatig storing emisssiesysteem.

Ik ben er verschillende keren mee naar de garage geweest.
1. In eerste instantie is de electroklep vervangen.
2 en 3. Daarna (in 2 fases) alle bougies en bobines vervangen.

Alsnog keert de storing terug bij het stationair draaien(te lang bij het stoplicht).

4. De garage heeft nu het volgende gedaan:
injector 3 vervangen, boordcomputer "gerepareerd", nagekeken op leidingen, bedrading, druk brandstof e.d. Ze hebben advies gevraagd tot in het hoofdkantoor aan toe en kunnen het niet vinden!
Ze krijgen ze de auto nog niet storingsvrij en staat de auto nu bijna 3 weken bij de garage.

De rijdende waarde is 3650. De niet rijdende waarde 2000. De hoogte van de rekening is 1800.

Onderstussen hebben we een huur- cq leenauto.

Hoe pak ik dit aan bij de garage. Ik wil met een storingsloze auto rijden en geen hoge rekening betalen voor een auto waar ik niet mee kan rijden en dan gelijk op "schrootwaarde" zit.

Hoe pak ik dit technisch aan? Hoe pak ik dit juridisch aan?
Moet ik die rekening toch betalen als ze de auto niet storingsloos krijgen? Op deze manier kan ik mijn auto niet doorverkopen.

HELP

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt een Peugeot van 8 jaar oud. Sinds vier maanden hebt u regelmatig storing in het emissiesysteem. U bent verschillende keren naar de garage geweest. De storing keert telkens terug. U vraagt zich af hoe u dit moet aanpakken.

U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek/de gebreken zelf.

Het gebrek moet bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan. Als u na die zes maanden de gebreken ontdekt zult u in ieder geval moeten aantonen dat de auto verder normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden.

U zou de verkoper aan kunnen spreken op grond van het feit dat u de gebreken niet zo snel na aankoop al deze reparatiekosten hoeft te verwachten. Zijn de gebreken niet te herstellen of is het herstel in redelijkheid niet te eisen in verband met de (hoge) kosten, kunt u mogelijk de koopovereenkomst ongedaan maken.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.



***

Reactie van familieauto:

De auto is reeds 4 jaar in mijn bezit. Ik kan dus niet terugkomen op garantieperiode binnen 6 maanden na aankoop.
Het is een klacht die 4 maanden geleden is begonnen.
We hebben maandag 6 november een gesprek met de garage hoe we "verder" gaan. Aangezien ze de auto niet kunnen maken, is een "nieuwe auto" nodig binnen een beperkt budget.