Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Klep verbrand door verkeerd aangebrachte distributieriem?

Vraag gesteld door Irene33 op 2 januari 2017

Beste ANWB auto-expert,
Gisteren schokte mijn auto (een Renault Clio automaat 12 V van 16 jaar oud) tijdens het rijden en trok hij erg moeilijk op. Ik heb de wegenwacht gebeld en de man die kwam vertelde me dat verder rijden niet verantwoord was omdat een van de vier cilinders geen druk meer had, waarschijnlijk door een verbrande klep. Om dit te repareren moet de motor uit elkaar, het wordt een dure operatie van ongeveer 1000 euro.
Het nare is: enkele maanden geleden heb ik ook al 1000 euro uitgegeven aan de APK, grote beurt en het vervangen van de distributieriem. Nu las ik op internet dat de cilinderklep ook kan verbranden door een verkeerd afgestelde distributieriem. Klopt dat?
En zo ja: hoe kom ik er achter of mijn garage (aangesloten bij Bovag) inderdaad de riem verkeerd heeft aangebracht (ik neem aan dat ik dat niet moet vragen aan de garage die het heeft gedaan: dan keuren ze hun eigen vlees)? En; als dat inderdaad zo is, kan ik dan de schade op de garage verhalen of eisen dat zij de motor kosteloos repareren?

Alvast hartelijk dank,

Vriendelijke groet, Irene

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Enkele maanden geleden is de distributieriem van uw auto vervangen en nu heeft een cilinder geen compressie, vermoedelijk door een verbrande klep. U vraagt zich af of hier een verband is.

Bij het vervangen van de distributieriem is het noodzakelijk dat de motor "op tijd"wordt gezet.

Dit wil zeggen dat de krukas stand ten opzichte van de nokkenas(sen) juist moet zijn omdat anders de kleppen de zuigers zouden kunnen raken. Als de distributie niet op tijd staat na het vervangen van de distributieriem zou u dat gelijk moeten merken. De motor presteert dan duidelijk minder. Als bijvoorbeeld de distributieriem niet goed gespannen is en een tand verspringt is het mogelijk dat de kleppen krom gaan. Dit zullen meerdere kleppen zijn en dus niet 1 klep.

De oorzaak van verbrande kleppen moet gezocht worden in een hoge temperatuur door bijvoorbeeld te weinig klepspeling.

Als er dus 1 klep verbrand is dan is de kans klein dat er een verband is met het vervangen van de distributieriem.

Ik zou dus de garage even laten kijken wat er nu aan de hand is. De kans dat er een verband is met het vervangen van de distributieriem is immers klein en een technisch onderzoek door een onafhankelijk expert kostbaar.

Het is met betrekkelijk weinig werk te controleren of de distributie op tijd staat en de garage kan dit ook aan u laten zien.