Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hyundai Getz 1.4 24-XB-PK van 2007

Vraag gesteld door Coenraad27 op 12 april 2018

Mijn auto komt niet door de APK keuring omdat het subframe is doorgeroest, kosten € 1.200,00 en de auto moet daarom opnieuw uitgelijnd worden. Daarnaast is de remleiding verroest, kosten € 600,00. Ik geef aan dat ik het nog nooit eerder heb meegemaakt, dat dit euvel zich voordoet bij een 11 jaar oude auto. Ik heb eerder lang doorgereden. Tevens schrik ik van een ander verhaal over de Hyundai op dit forum waarbij de ophanging zelfs afbrak. Mijn vrouw en kinderen rijden in die auto. Nu geeft de dealer aan dat er voor andere modellen een terugroepactie is geweest, maar niet voor dit model. Wat moet ik hier nu mee? De dealer geeft tevens aan dat de reparatiekosten hoger liggen dan de dagwaarde van de auto, en dat ze reparatie zelfs afraden. Deze auto is dus afgeschreven na slechts 140.000 km te hebben gereden? Ik had gedacht dat na zo'n 180.000 km de eerste echte kosten zouden komen door het vervangen van de distributieriem. Hyundai geeft 7 jaar garantie op doorroesten!? Maar oldtimers zullen deze auto's dus niet snel worden. Toch maar weer een Volkswagen! Ik hoop dat uw experts mij kunnen aangeven wat ik met deze situatie moet behalve een goedkopere garage vinden, dan de oorspronkelijke dealer waarvan ik deze auto ook als occassion heb gekocht in ongeveer 2010.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Uw Hyundai kampt met een doorgeroest subframe. Dit is een dragend deel dus een APK-eis. Het is een bekend zwak punt bij de Hyundai Getz. Ik zie ze ook volop aangeboden bij de website Onderdelenlijn.

Een subframe, waar de wielophanging aan vast zit, haalt normaal gesproken de gemiddelde sloopleeftijd van een auto (zo'n 18 jaar) wel. Bij de Getz is de levensduur aanmerkelijk korter. Het lastige is dat de auto ruimschoots uit de garantie is. Ook schat ik de kans minimaal dat een beroep op conformiteit zal worden afgewezen, toch vanwege de leeftijd van de auto.

Het zou de dealer en de Hyundai organisatie sieren als men u tegemoet komt in de kosten, maar afdwingen lijkt me een onbegonnen zaak. Het onderdeel is niet zó goed als de rest van de auto, ik denk dat Hyundai er zelf niet trots op zal zijn. Het is te proberen.