Peugeot 208 en de kogeldruk

Vraag gesteld door RijdtElectrisch op 22 april 2017

- Sinds oktober 2016 in het bezit van een nieuwe Peugeot 208. - Daarbij tegelijk aangeschaft een nieuwe Thule lichtgewicht fietsendrager voor 2 stadsfietsen. - Kogeldruk van de Peugeot 208 is 46 kg. - Fietsendrager, "Thule Velo Compact model 925", gewicht 14,3 kg geschikt voor 2 fietsen. - De 2 standaard stadsfietsen (niet electrisch) wegen samen, 2x 19 kg = 38 kg. Opgeteld dus: 14,3kg + 38kg = 52,3 kg - 46 kg kogeldruk is dan een overschrijding van 6,3 kg. Een vaststaand gegeven is blijkbaar dat elke Peugeot 208 vanuit de fabriek deze maximale kogeldruk- belasting 46 kg heeft. De conclusie is dat GEEN ENKEL MODEL Peugeot 208 in staat is 2 fietsen op de drager te vervoeren. Mijn vragen: 1. Moet ik rekening houden met juridische consequenties als ik mijn 2 fietsen toch op de drager plaats? In de praktijk constateer ik dat dit met de Peugeot 208 wel gebeurd en is dit verantwoord? 2. Bestaat er wellicht een verbindingsaccessoire als alternatief om de kogeldruk te verminderen zodat daarmee een extra verbinding met het chassis van de auto kan worden gemaakt?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de kogeldruk van uw Peugeot 208 in relatie tot een fietsdrager.

De kogeldruk is een opgave van de autofabrikant en heeft feitelijk niets te maken met de sterkte van de trekhaak. U moet de kogeldruk meer zien in relatie tot een auto/aanhanger combinatie voor de stabiliteit en veiligheid van de combinatie.

Voor een fietsdrager geldt géén alternatieve kogeldruk en mag u deze, net als bij een aangekopelde aanhanger, niet overschrijden. Een dienstdoende agent zou u daarvoor kunnen bekeuren en kan dit bij een ongeval ook in uw nadeel geinterpreteerd worden. Mits er uiteraard wel een duidelijk verband is met het ongeval en te hoge kogeldruk.

De praktijk leert echter dat het controleren van de kogeldruk niet echt een politie activiteit is en dat ook vaak onbewust dit soort combinaties de weg op gaan. Het lijkt min of meer gedoogd te worden, wellicht omdat men niet de ervaring heeft dat veel onveilige situaties heeft opgeleverd. We benadrukken wel dat het wettelijk niet mag maar in de praktijk lijkt men er coulant mee om te gaan. Wellicht ook omdat er niet echt een redelijk alternatief is. Dus ook geen hulpstuk om de kogel wat te ontlasten.