Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Aanschaf Saab 9-5 met veel kilometers

Vraag gesteld door Valentijn H. op 29 oktober 2018

Hallo,

Op Marktplaats heb ik een Saab 9-5 uit 2005 gezien. Een 'jongensdroom' om ooit nog eens een Saab te rijden, maar helaas heb ik een beperkt budget.

Nu is mijn vraag: de Saab heeft 323.000 kilometer gelopen. Is het altijd af te raden een auto te kopen met dergelijke kilometerstanden, of kan het ook zo zijn dat het niets zegt?

Zie advertentie voor meer info:

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/saab/m1336745305-saab-9-5-estate-2-3t-linear-business-pack-automaat-pdc-lmv-1.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

De verkoper geeft aan er nieuwe APK op te willen geven.

Kunnen jullie mij wellicht bijpraten over de 'do's en dont's'?

Groetjes, Valentijn

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt een Saab aan te schaffen.

Maar met deze tellerstand is dat best een risicovolle aankoop. Motorisch gezien zal het draaiend gedeelte in een ver gevorderd stadium van slijtage moeten zijn. Dat geldt ook voor de automatische transmissie en natuurlijk nog veel meer componenten die aan slijtage onderhevig zijn. Ik denk dan ook aan de wielophanging, aandrijflijn maar ook bijvoorbeeld de stuurinrichting.

Bij een dergelijk koop zou u eigenlijk nog over een spaarpotje moeten kunnen beschikken waar u uit kunnen putten bij noodzakelijke werkzaamheden. Een nieuwe APK is feitelijk slechts een momentopname en vooral gericht op de minimale veiligheid. Het zegt te weinig om van daaruit een beeld te krijgen hoe het met de duurzaamheid gesteld is.



***

Reactie van Valentijn H.:

Hartelijk dank voor de uitleg. Zo alles bij elkaar genomen zal het gaan om een spaarpotje met meer dan een paar honderd euro, denk ik?



***

Reactie van Jos van der Drift:

Met 'n paar honderd euro red je het wanneer het de remmen betreft of een bijvoorbeeld een wiellager of versleten draagarm. Maar wanneer het de automaat betreft of iets motorisch zoals de distributie, de nokkenas of koppakking dan gaat het al gauw om bedragen overeenkomstig de vraagprijs óf meer. Deze tellerstand is dus echt wel een risico en kan een 'jongensdroom' ook heel gemakkelijk een nachtmerrie blijken.



***

Reactie van Valentijn H.:

Bedankt Jos, ik spaar nog maar even een poosje door om het inderdaad niet tot een nachtmerrie te laten verworden.

Hartelijke groet



***

Reactie van Valentijn H.:

Beste Jos,

Om nog een keer terug te komen op bovenstaand onderwerp. Nu een Saab 9-5 2.0 gezien met 272.000 km op de teller, maar deze schijnt bij 208.000 km een revisiemotor gekregen te hebben. Verandert dit wat aan het risico, of blijft een auto met dergelijke kilometerstanden een onverstandige koop?

Zie https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/saab/m1342508984-saab-9-5-estate-2-0t-linear-business-pack-bj-2005.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Dank je



***

Reactie van Jos van der Drift:

De RDW meldt over deze auto;

''De tellerstand van dit voertuig heeft van de Stichting NAP het oordeel 'onlogisch' gekregen. Het kan zijn dat de teller is teruggedraaid. De RDW mag het oordeel 'onlogisch' alleen geven bij metingen na 1 januari 2014 en geeft daarom 'geen oordeel' over de betrouwbaarheid van de gehele reeks tellerstanden van dit voertuig''.

Los van de revisiemotor is dit geen geruststellende mededeling. Natuurlijk is de motor het kloppend hart van de auto maar er blijven nog genoeg componenten over die bij hoge tellerstanden aan de beurt kunnen zijn. Mijn eerder genoemen standpunt blijft dus onveranderd en de gefraudeerde tellerstand is per definitie een reden om niet met deze auto in zee te gaan.