verschillende testresultaten accu en bedieng electrische ramen

Vraag gesteld door arie bee op 09 augustus 2018

Focus diesel 105 pk van okt 2013.

Na twee weken stilstaan ivm vakantie wilde hij niet meer starten. Oorzaak lijkt niet dat ik de verlichting aan heb laten staan want in ben met een andere auto in het pikkedonker vertrokken terwijl mijn Focus op dat moment op de parkeerplaats naast mij stond (brandende verlichting had ik in het donker zeker opgemerkt).

Mijn buurman werkt bij de Ford garage en heeft s avonds een apparaat meegenomen om de auto weer te starten. Ging vlot, na paar minuten kon de auto alweer zelfstandig starten en vervolgens heb ik een week dagelijks probleemloos gereden.

Nadat de auto echter weer een lang weekend stil had gestaan, was de accu weer leeg. Eerst gingen de deuren nog wel electrisch open en kon mijn dochter het achterraam electrisch openzetten. Buurman was inmiddels op vakantie dus heeft de ANWB de auto opgestart. Ging weer vlot en omdat het de tweede keer was heeft de ANWB de accu doorgemeten. Resultaat; helemaal niks mis mee! Alleen de reden waardoor de accu dan wel wordt leeggetrokken kon hij ook niet zeggen ... zijn suggestie; misschien heeft de binnenverlichting aangestaan?

Nadat de ANWB vertrokken was, ben ik een stukje gaan rijden en probeerde ik op de snelweg het rechter achterraam dicht te doen. Ik ging er van uit dat dat wel weer zou gaan nu er weer stroom beschikbaar was, maar raam reageerde niet! En het raam rechtsvoor reageert ook niet (niet vanaf de bestuurdersknoppen, en ook niet met de knop in het portier). Beide ramen links functioneren wel normaal.

Volgende middag naar de Ford dealer. Ik had wat gehoord over resetten van de auto, maar de monteur wilde de auto houden omdat hij de portierschermen er af wilde halen. Nu ben ik geen deskundige, maar ik heb wel aangegeven dat mij dat niet logisch lijkt; een storing die optreed gelijk na een lege accu en gelijktijdig bij twee deuren ... zou de oorzaak dan in de individuele portieren te vinden zijn?? Maar goed, na maximale onderzoekskosten te hebben afgesproken, toch maar akkoord gegaan.

Gistermiddag belde echter de monteur met nog een verrassing. Of het goed was dat hij de accu verving want die was helemaal kapot. Met een verhaal over normaal een eerste en als dat nodig was een tweede test en dat hij die tweede test niet eens meer had gedaan omdat het gelijk al duidelijk was dat de accu niets meer deed. Toen ik mijn verbazing daarover uitsprak omdat ik na het opstarten met de starthulp door mijn buurman (deze monteur wist niet dat dat zijn eigen collega was) een week probleemloos heb gereden, viel hij mij in de reden met een opmerking dat het heel goed kan dat die buurman daarmee de accu vernield heeft. En toen ik hem vertelde dat het testresultaat van de ANWB een dag eerder een perfecte accu liet zien, vroeg hij of ik een uitdraai daarvan had en dat de ANWB misschien niet het juiste gemeten heeft ...

Nou, dat was een lang verhaal ;) De vragen die ik nu heb zijn;
- kan het kloppen dat de testresultaten van de ANWB en de Ford monteur zover uit elkaar liggen (accu helemaal in orde tegenover accu helemaal kapot) ?
- heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn dat de batterij leeggetrokken wordt en wat de oorzaak kan zijn dat beide rechterramen niet meer functioneren?
- heeft iemand een suggestie hoe dit te herstellen? (een suggestie die ik van een collega hoorde is; accu polen losmaken en half uurtje laten staan, vervolgens weer aansluiten zodat de auto gereset wordt)

alvast enorm bedankt voor eventuele hulp!
groet
Arie

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U zoekt een oorzaak voor de omschreven problemen aan uw Ford Focus.

Het is lastig om de vinger op de goede plek te krijgen. Ik kan geen duidelijke aanwijzingen vinden die duidelijk Focus gerelateerd zijn. De Wegenwacht meldt nog wel dat de massakabel tussen accu en carrosserie nog wel eens de boosdoener kan zijn, waardoor de sleutel niet wordt herkend en de motor dus niet start. Ik kan me voorstellen dat met een starthulp er vervolgens dan wel sprake is van sleutelherkenning en de auto moeiteloos start.

In andere gevallen kom ik de dashboarddisplay als schuldige tegen voor het leeglopen van de accu. Op dit platform heeft een Focus bezitter een soortgelijke klacht eerder gemeld met de uiteindelijke oplossing. Deze storing kom ik vaker tegen en is misschien ook een indicatie.

Tot slot wil ik de accu als diagnose ook zeker niet uitsluiten. Ondanks het verschil zoals u omschrijft tussen dealer en Wegenwacht. Misschien dat er nu heel duidelijk sprake is van inwendige sluiting en heeft de accu nu definitief de geest gegeven. Maar een echte heldere verklaring heb ik niet. Ook niet voor de weigerende raambediening in relatie tot dit verschijnsel. Ik vermoed dat deze in een storingsmodus is komen te staan en gereset moet worden. Ik zou dat echt aan de dealer overlaten dan zelf de accupolen los maken, met de kans dat daardoor bepaalde instellingen verdwijnen en alsnog ingeleerd moet worden.

Ik denk dat u toch het beste het advies van de dealer kunt volgen. Ik denk wel dat u nadrukkelijk moet vragen of met een nieuwe accu alle problemen zijn opgelost. Om te voorkomen dat een achteraf verkeerde diagnose tóch voor uw rekening is. En mocht uiteindelijk de oplossing bekend zijn dan horen we dat uiteraard via deze topic graag. Met name om in andere voorkomende gevallen anderen weer mee van dienst te kunnen.