4 seizoenbanden of winter-zomer banden rijden bij 140 km per dag

Vraag gesteld door ron58 op 25 november 2016

Goedemorgen ANWB Experts , Ik zit even in dubio, vanwege ik nieuwe of gebruikte banden 16 inch voor mijn auto eronder wil hebben en de andere van mijn vorige auto met 15 inch om te ruilen , en nu de keus van mijn Dealer heb van 4 seizoen banden van het merk Vredestein Quatrac 5 wat bij jullie ook goed uit de test komt als 2e , naast de Michellin die op 1 staat.
Of gewoon weer winterbanden en zomerbanden nemen, met dat je weer geld kwijt ben aan het jaarlijks omwisselen en stalling ervan.

Wat is uw advies? Moet je in Nederland wel winter en zomer banden nemen? Of kan je goed met de 4 seizoenen band van Vredestein Q5 voor de dag mee komen? of moet je Michelin Cross Climate nemen?
Wat is beter als je 140 km per dag rijd om dan 4 seizoenenbanden te rijden of gewoon winter en zomer banden?

In afwachting op uw antwoord,

Met vr groeten Ronald

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Wie optimale prestaties in zomer én winter wil is het beste af met goede zomer- en winterbanden. Maar in een vlak land als Nederland, met relatief milde winters en weinig sneeuwdagen, zijn de met 3 sterren geteste (aan te raden) all seasonbanden een veilig alternatief. Een voordeel van de all seasonband is dat u niet twee keer per jaar hoeft te wisselen en banden ergens moet (laten) opslaan.

De Michelin is in de test van all-seasonbanden overtuigend de testwinnaar. In de zomer zit deze band op het niveau van een goede zomerband. De slijtage is zeer laag net als het brandstofverbruik. Op nat wegdek presteert de band zowel in warme zomerse als in koude winterse omstandigheden goed. Op sneeuw heeft de CrossClimate niet het niveau van een echte winterband maar scoort de band wel een voldoende.

Vredestein Quatrac 5 haalt niet het niveau van de Michelin onder zomerse omstandigheden maar scoort wel voldoende. Een zesje zeg maar, waar de Michelin een ruime 7 op het testrapport krijgt. Op sneeuw doet deze band het wel iets beter, een 6,5 waar de Michelin een 6 krijgt. Net als de Michelin krijgt de Vredestein op geen enkel onderdeel een onvoldoende zodat we ook deze band kunnen aanraden.

De best mogelijke aanpassing aan zomerse- en winterse rijomstandigheden is nog steeds een goede zomerband voor de zomer en een goede winterband voor de winter.



***

Reactie van ron58:

Bedankt Erik Jan,
Voor uw reply,

Dus als ik goed begrijp adviseer u mij toch de winter en zomer banden te nemen.

Na en voor hoeveel kilometers per jaar is het aangeraden om 4 seizoenbanden eronder te zetten? Je leest en hoort er zoveel ervan.
Maak het omwisselen per jaar het financieel niet uit, weegt dat niet tegenop dat je dat bespaart met de 4 seizoenen banden?

In afwachting op uw antwoord,

met vr gr ronald



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

De keuze tussen all-seasonbanden of zomer- en winterbanden in hun eigen seizoen is er een tussen veiligheid, kosten en gemak. De automobilist maakt die keuze uiteraard zelf. Wij geven graag alle informatie.

Als we mogen adviseren dan zetten we veiligheid toch op de eerste plaats. De beste prestaties, dus de beste grip, wegligging en kortste remweg heeft u met goede zomerbanden in de zomer en goede winterbanden in de winter. De prijs daarvoor is twee keer per jaar wisselen en opslag van een set banden.

Een set goede all-seasonbanden, zoals de genoemde Michelin CrossClimate en Vredestein Quatrac 5, is vandaag de dag wel een veilig alternatief. Ze scoren voldoende op de vlakke weg en veel beter dan zomerbanden in winterse omstandigheden, waarmee ons inziens niet veilig meer is te rijden op een besneeuwd wegdek.

Met goede all-seasonbanden bent u dus voldoende voorbereid op de Nederlandse winters, ik begrijp dat u niet van plan bent om in de winter naar het buitenland te reizen met de auto. Met winterbanden bent u echter het beste voorbereid op mogelijke winterse omstandigheden. Want óf u de winterse eigenschappen van banden ook nodig gaat hebben is ook nog eens van het weer afhankelijk. De verschillen tussen een all-seasonband en een winterband komen vooral tot uiting in de zwaardere winterse omstandigheden.

Als we naar veiligheid kijken is een omslagpunt in kilometers niet te geven waaronder het beter is om op all-seasonbanden te rijden. Bij een laag kilometrage kan je net zo goed in situaties terechtkomen waarbij de kwaliteit van de banden cruciaal is.
Automobilisten die zeer weinig rijden, zeg minder dan 5.000 km per jaar, zullen de twee sets (winter- en zomerbanden) nooit oprijden. De banden zullen eerder vervangen moeten worden vanwege veroudering dan slijtage. Banden gaan gemiddeld zo'n zes jaar mee.