Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

(Te) Hoog olieverbruik en distributieproblemen Opel Crossland X 1.2

Vraag gesteld door op 27 oktober 2022

Ik heb een opel crossland x. Een fijne auto. Wel een behoorlijk olie verbruik vanaf 70.000 km. Bij 100.000 is mijn distributie riem vervangen. Toen bleek er al wat aan de hand te zijn met mijn riem. Die was te breed. Vervangen is op kosten van opel  / psa uitgevoerd. Erge vervuiling in de motor. Laatste 20000 km veel meer olie verbruik. Nu om de 1000 km een liter olie verbruik. Ik blijf maar aandringen op een oplossing. Maar is lastig. Nu lijkt het erop dat het beste is om de motor te vervagen dit is nog niet geheel duidelijk. De problemen zijn al heel lang bezig en ik zit nu over de 100.000 km garatie grens heen. Deze auto kan ik aan de straat stenen niet meer kwijt. Wat moet ik doen? Heb ik nog rechten? Alle onderhoud is uitgevoerd door de garage waar ik hem gekocht heb.      
Zijn hier meer gevallen van dat jullie weten. En wat is daar uitgevoerd
 

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

 

U heeft in 2017 een nieuwe Opel Crossland X 1.2 gekocht bij een dealerbedrijf. Vanaf ongeveer 70.000 km merkte u een verhoogd olieverbruik. Na ongeveer 100.000 km is de distributieriem kosteloos door het dealerbedrijf vervangen. Het olieverbruik is sindsdien nog altijd te hoog. De afgelopen 11 maanden heeft de dealer steeds naar een oplossing gezocht en is het olieverbruik goed bijgehouden. De auto heeft inmiddels bijna 124.000 km gelopen. De conclusie is nu dat de motor moet worden vervangen en dat er binnen Opel Nederland naar een oplossing gezocht moet worden voor de kosten. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is.

Conformiteit

Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u mag hebben, zijn afhankelijk van o.a. de aard van het gebrek, het bouwjaar en kilometrage van de auto. In beginsel moet u als koper bewijzen dat het gebrek al bestond op het moment van aankoop.

Aard van het gebrek

De motor in uw auto is dezelfde 1.2 Puretech motoren als die gebruikt wordt in o.a. modellen van Peugeot, Citroën en DS. In de Opel Crossland X wordt deze 1.2 motor sinds 2014 gebruikt. Helaas is deze motor min of meer berucht om problemen met de distributieriem, olieverbruik en aanverwante klachten. In redelijkheid mag de koper van een auto verwachten dat de motor een autoleven lang meegaat. Bij een kilometrage van ongeveer 124.000 km, laat staan bij de 70.000 km toen u hierover reeds een klacht heeft ingediend en bij een leeftijd van 5 jaar hoeft u dit gebrek niet te verachten. Ook bij normaal gebruik en onderhoud hebben onze automotive experts deze klacht (te) vaak gehoord.

Bewijs

U zult moeten aantonen dat het gebrek al bestond bij aflevering en dat u het gebrek niet hoefde te verwachten. Zeker als u kunt aantonen dat de auto normaal gebruikt is en het voorgeschreven onderhoud heeft tijdig heeft gehad, zal dit geen problemen opleveren. U heeft als berijder geen of nauwelijks invloed op de levensduur van de motor.

Klachtenplicht

Voor een beroep op uw rechten bij non-conformiteit is het van belang dat u de verkoper tijdig aanspreekt. In uw geval is een kennisgeving van het gebrek tijdig, als u deze binnen twee maanden na ontdekking van het gebrek geeft. Mijns inziens heeft u tijdig uw klacht kenbaar gemaakt bij ongeveer 70.000 km.

Rechten bij non-conformiteit

Als een product niet voldoet aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben, kunt u van de verkoper eisen dat het gebrek op zijn kosten wordt hersteld. Het is dus belangrijk dat u het gebrek (tijdig) meldt bij de verkoper en de verkoper aanspreekt tot herstel op grond van non-conformiteit. U kunt als koper de verkoper aanspreken, de verkoper kan vervolgens diens schade op de importeur verhalen. Vanuit juridisch perspectief is een toe- of afwijzing van coulance vanuit de importeur irrelevant.

Conclusie

Ik raad u aan om de reactie van Opel even af te wachten. Dekt de coulance-regeling niet alle kosten of is deze regeling voor u niet aanvaardbaar, dan raad ik u aan de verkoper aan te spreken tot kosteloos herstel van het gebrek. Uit de wet volgt dat de verkoper het gebrek kosteloos moet verhelpen.

Meer weten?
Stappenplan klachten na aankoop - ANWB

 

Reacties:

A. Croese

Auteur - 11 juli 2023

Mijn probleem met de Crossland is nu netjes opgelost door Opel met dank aan Opel dealer Janssen van Kouwen Westpoort Amsterdam. Bij 105000 Km is 4 juli 2023 mijn motor vervangen voor een nieuwe. Kosten gedeeld, Opel 50%, JvK 25% in zelf ook 25%. Er bleek een regeling voor de problemen met de motoren te zijn. Tot juli 2022 had met recht op een nieuwe motor. Ik was voor deze tijd al bezig met garage en Opel Nederland voor dit probleem. JvK voelde zich ook schuldig dat ze niet tijdig hier wat mee gedaan hadden en dus 25% voor hun rekening namen. Hopelijk kan ik nu nog jaren van mijn Crossland gebruik maken.
 

 

A. Croese

Auteur - 25 april 2023

Ik heb ook al eerder gereageerd maar zit nog steeds met het probleem. Opel Nederland doet niets en verwijst je naar de officiële Opel dealer deze moet coulance regeling aanvragen. Bij mij is onlangs bij 99.900 Km de distributie riem gratis vervangen. Probleem blijft hoog olie verbruik bij mij 1 liter op 750 Km. Nu ben ik met de melding naar de garage moeten gaan en deze heeft nu olie bijgevuld en bij volgende melding moet ik weer komen en vullen zei hem weer bij dan kunnen zei de conclusie trekken. Mijn administratie die ik steeds bij hou is niet van toepassing. Geprobeerd auto in te ruilen maar aan de straat stenen niet kwijt te raken. Wat mij opvalt is dat in het instructieboekje staat motorolie SAE 0W30/40 of SAE 5W30/40. Volgens serviceboekje is er van af het begin 5W30 ingegaan en tot dan toe geen probleem.  Hierna is er 0W30 in gegaan door garage. Na 18000 Km kreeg is eerste melding olie bij vullen 1 liter. Na weer 6000 Km is olie vervangen door garage toen 0W20. Sindsdien werd olie verbruik steeds hoger tot nu 1 liter op 750 Km. Toevallig net gebeld door de garage en motor moet gereviseerd worden en valt niet meer onder coulance. Rede meer dan 100.000 Km maar nog net geen 6 jaar. Als garage maar lang genoegd wacht vervalt van zelf garantie/coulance.

Chaim

ANWB Expert - 2 mei 2023

Wat vervelend dat ondanks het vervangen van de distributieriem het olieverbuik zo extreem hoog blijft. Het lijkt erop dat de enige (passende) oplossing voor het probleem met de motor nu vervanging van het motorblok zal zijn. 

Het vervangen van de 5W30 olie door 0W30 kan wel van invloed zijn op het olieverbruik, de olie blijft bij hogere temperaturen dunner, maar ook de 0W30 olie is blijkens de specificaties van de fabrikant geschikt voor uw auto. 

De enige gerechtvaardigde conclusie is dat er sprake is van een onacceptabel hoog olieverbruik. Er bestaat een (zeer) sterk vermoeden dat het hoge olieverbruik kwalificeert als een gebrek zoals bedoelt in het leerstuk rondom non-conformiteit. Bij normaal gebruik en onderhoud hoeft men in redelijkheid in de gegeven omstandigheden niet te verwachten dat men geconfronteerd wordt met een dergelijk hoog olieverbruik en kan de consumentenkoper kosteloos herstel vorderen van de verkoper. 

Ik raad u zodoende aan om een vordering tot kosteloos herstel van het gebrek in te stellen tegenover de verkoper van de auto op grond van de wettelijke rechten van de consumentenkoper bij non-conformiteit. Dat de importeur/fabrikant geen coulance-regeling meer biedt en eventuele commerciële garanties door tijdsverloop zijn vervallen, betekent niet dat u geen aanspraak meer kunt maken op kosteloos herstel op grond van non-conformiteit door de verkoper. 

Graag verwijs ik tot slot naar 2 soortgelijke gevallen op dit platform. 

Kosten revisie bij (te) hoog olieverbruik (anwb.nl)

(Te) hoog olieverbruik Audi A5 (anwb.nl)

 

B. van Gorp

Auteur - 18 april 2023

Goedendag,
Ik ben erg benieuwd of hier al meer informatie over is.
Afgelopen juni heb ik een Crossland X gekocht met, blijkt nu, het zelfde probleem.
Binnen 1500km moet er een liter olie bij.
Hopelijk is hier reeds meer over bekent. Ik zit nu nog binnen het jaar van aankoop van de occasion.

Chaim

ANWB Expert - 21 april 2023

Volgens de ons ter beschikking staande gegevens acht de fabrikant bij uw auto een olieverbruik tot 1 liter op 1666 km acceptabel. 

Het door u genoemde verbruik lijkt zodoende hoger te zijn dat toelaatbaar wordt geacht, zodat gesteld kan worden dat er sprake is van een gebrek. Voorts is het aannemelijk, mits de auto normaal is gebruikt en het voorgeschreven onderhoud steeds tijdig en conform fabrieksvoorschriften is uitgevoerd, dat het gebrek reeds latent aanwezig was op het moment dat de auto aan u werd afgeleverd. Als u de auto als consument heeft gekocht van een autobedrijf kunt u zodoende op grond van uw wettelijke rechten bij non-conformiteit (kosteloos) herstel vorderen van de verkoper. Voor meet informatie over uw rechten bij non-conformiteit, verwijs ik u graag naar onderstaande pagina. 

Klachten na aankoop - ANWB

Gelet op de problemen met de 1.2 Puretech motoren kunt u de klacht (ook) melden bij de importeur/fabrikant en een coulance verzoek doen. Graag verwijs ik u naar onze pagina over de problemen met de 1.2 Puretech motoren van Stellantis.