Distributieriem gebroken door olielekkage na reparatie olielekkage

Vraag gesteld door J Bruin op 15 juli 2015

Ik heb mijn auto bij een bovag garage aangeboden ter reparatie van een behoorlijke olielekkage. Vervolgens is de klepdekselpakking vervangen met de mededeling onder controle houden wat naar mijn inziens inhoud dat de garage niet met zekerheid de oorzaak 100% heeft verholpen. 10 dagen na reparatie breekt de distributieriem, auto door anwb naar desbetreffende garage terug gebracht. Garage constateerde dat de distributieriem is gebroken door een lekkage van de krukaskeering. Ik geef bij de garage aan dat de reparatie betreft olie lekkage niet goed is uitgevoerd en had het breken van de distributieriem voorkomen kunnen worden door een juiste diagnose echter de garage wil niet mee werken. Wat is mijn recht hier in

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De mededeling "hou het olieverbruik in de gaten" klinkt inderdaad wat onzeker. Anders dan "wij hebben de oorzaak gevonden en verholpen". Of de reparatie goed is uitgevoerd, en of de keerring op het moment van die reparatie al lekte is vanaf hier niet vast te stellen. Maar de garage stelt wel vast dat het breken van de distributieriem gebeurd is door olielekkage, waar u de auto voor heeft gebracht. Het is denkbaar dat het breken van de riem en de gevolgschade voorkomen had kunnen worden, àls de lekkage van de keerring op dat moment al plaatsvond, en was opgemerkt. Dat blijft een ja tegen nee, wat alleen door een onafhankelijk expert kan worden opgehelderd. Die kan een onderzoek doen. Gebruikelijk is dat de kosten van dat onderzoek betaald worden door de partij die in het ongelijk wordt gesteld. Als de garage aangesloten is bij de Bovag kunt u dit voorleggen bij De Geschillencommissie