Verroestte remschijven

Vraag gesteld door Hanzzzz op 19 mei 2017

Vandaag kreeg ik de te horen van mijn garage dat mijn remschijven achter verroest zijn en daarom vervangen moeten worden. De remschijven zijn echter nog niet versleten. Er zitten zelfs nog de originele remblokken op. Volgens de garage zijn verroeste remschijven vrij normaal bij auto´s en komt dit door het weer. De auto heeft 135.000km gereden in 5 jaar. Het betreft een Opel Ampera. Vind u het ook normaal dat een auto dan verroestte remschijven heeft? Mijn eigen vermoeden is, dat de remschijven achter zijn gaan roesten omdat ze te weinig belast worden. Dit komt denk ik doordat er veel op de motor geremd wordt. Bent u het hier mee eens? Kan er nog wat aan gedaan worden om de remschijven te ontdoen van roest? Van de schijven zijn slechts 7 mm breed rondom verroest en het gaat er niet af met een paar keer stevig remmen ben ik al achter. Is het verstandig zinvol om achter hardere remblokken te monteren om herhaling te voorkomen?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over roestvorming op de achterremschijven van uw Opel Ampera.


Gezien de kilometerstand en het feit dat u dat met één set remblokken achter heeft weten vol te maken, zegt iets over het gebruik. De remvertraging op de achteras is al per definitie minder dan op de vooras en in combinatie met een defensieve rijstijl én de regenererende eigenschappen van de Ampera is roest een onvermijdelijk gevolg. Op zich is een set nieuwe schijven en blokken bij 135.000 km geen buitensporige ingreep en is niet per se altijd slijtage gerelateerd.

Roest op achter schijven is een redelijk bekend verschijnsel en is vervangen de enige remedie omdat de corrosie vaak te diep in het materiaal zit. Het proces kunt u niet beinvloeden met andere blokken. U zou bij gelegenheid wel zo nu en dan wat steviger en nadrukkelijker kunnen remmen en op die manier roestvorming minder kans te geven. Maar ik wil nogmaals benadrukken dat na 135.000 km dit geen buitensporige ingreep is.