Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Ik heb een vraag over remschijven

Vraag gesteld door M.Dirks op 30 maart 2016

Remschijven,In de telegraaf lees ik elke week wat de lezers vragen over hun auto,nu heb ik zelf een vraag.
Ik heb een Nissan Qashqai van 2009 ,deze auto heb ik in 2014 gekocht (69000 km).
In het voor jaar van 2015 kwamen wij van vakantie terug en voelde ik de auto in het stuur trillen als ik remde.
Naar de Nissan dealer gebracht en nieuwe remschijven laten monteren,kosten €256.-
In de winter heb ik winterbanden op aluminum velgen,die had ik nog van mijn vorige auto een toyota raf4.
Deze velgen paste,de steek van de 5 bouten is het zelfde als van de Qashqai alleen het asgat heb ik op moeten laten draaien.
Met deze wielen heb ik de hele winter 2014 -2015 zonder problemen gereden.
Nu komen wij deze winter terug van de wintersport en op de autobaan voelde ik bij remmen de schijven weer trillen.
Dus terug naar de dealer,daar hebben ze van alles nagekeken en tot conclusie gekomen dat de schijven toch weer krom waren,en hebben ze deze aflaten draaien.
Probleem zonder kosten opgelost.
Als oorzaak geven ze de winterbanden met de velgen de schuld,ze zeggen dat het volgens hun aan het asgat licht daar hoeft volgens hun maar 1 tiende speling op te zitten en kunnen de schijven bij remmen al kromgetrokken worden.
Omdat ik vorig jaar de hele winter met deze velgen hed gereden kan ik dit haast niet geloven.
Het advies van de garage was om niet meer met deze velgen op deze auto te rijden.
Wat denkt U hier van,is dit waar?
Groeten,
M.Dirks
Oostende 82
5702NP
Helmond
Anwb lid num.258909986


Verstuurd vanaf mijn iPad

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U bericht over wederom trillende remmen na terugkomst van de wintersport.

Hoewel ik me afvraag of het pas maken van de velgen wel zo verstandig is, zie ik dat niet per definitie als de oorzaak voor de kromme schijven. Het is lastig om een concrete oorzaak aan te geven. Natuurlijk is het van belang de wielen met het juiste aanhaalmoment vast te zetten op een schone naaf. Misschien dat een rem iets aanloopt waardoor 'n schijf krom zou kunnen trekken. Soms kan een plotselinge afkoeling van een set hete remschijven ook dit soort gevolgen geven. In heel veel gevallen is er niet eens concrete oorzaak te vinden en zijn trillende remschijven met enige regelmaat een terugkerend ritueel. Soms kan het zijn dat een andere remschijven fabrikant ineens de oplossing blijkt.

In ieder geval wil ik de velgen niet resoluut als hoofdverdachte beschouwen. Ik vroeg me overigens wel af of de ET waarde van de Toyota velgen óók overeenkomstig de Nissan specificaties zijn. Meestal is het afdraaien van de schijven een tijdelijke oplossing en zou het kunnen dat óók met de zomerwielen het verschijnsel weer terug komt.