Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Chiptuning voor caravantrekker

Vraag gesteld door Juffermans op 2 augustus 2018

Ik heb een lichte caravan (leeg 920kg) en een trekker Volvo V50 1.6 Edrive (1200 - 1300kg trekvermogen. In de Marken Italie en onderweg op de passen enkele keren hogere motor temperatuur gehad.
Vraag: heeft Chiptuning zin en wat betekent dat voor motor temperatuur ?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over het chiptunen van uw Volvo.

Ik vermoed dat het de 84kW diesel versie is die volgens Volvo 1300 kg maximaal mag trekken. Wanneer ik naar uw caravan kijk zal deze beladen mogelijk rond 1150 kg wegen. Het oordeel omtrent deze combinatie is dan;

Wegrijden vanuit stilstand op helling: maximaal 17%
Conclusie: zeer goed

Prestaties bij 80/90 km/u met deze combinatie
Conclusie: goed

De prestaties zijn dus eigenlijk ruim voldoende toereikend en zie ik in chiptuning geen noodzakelijke aanvulling. Een hogere motortemperatuur in combinatie met caravan is een verschijnsel dat we vaker horen bij Volvo. Vaak wordt dan een grotere radiateur toegepast. En bij de e-drive zou er weleens sprake kunnen zijn van een deels gesloten grille voor minder luchttoevoer. Op papier mogen die ''eco'' versies ook minder trekken. Misschien is dat nog een aandachtspunt als reden voor het hoog oplopen van de motortemperatuur.

Overigens heeft chiptunen geen invloed op de temperatuur. Het zou zelfs nadeliger kunnen zijn wanneer je daardoor juist lager in toeren gaat rijden. Rijden in een hoger toerengebied, zeker in een bergachtige omgeving, levert dan een betere koelwatercirculatie op. De airco tijdelijk uitschakelen geeft ook een positief effect.