Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Bandentest, referentieband

Vraag gesteld door IJW op 13 juni 2015

Inzake bandentest 2015.

Ik gebruikt de testuitslag van de OAMTC (Oostenrijk), dat is dezelfde test natuurlijk als de ANWB en Adac gebruiken.
Aleen zij geven wat meer weer en ik vind de beoordeling in een cijfer wat fijner te vergelijken.

Nu weet ik dat jullie beoordelen tov een referentie band. Maar daarmee kan ik niets vergelijken.
Dat zou bij het verbruik, en slijt, wel wat prettiger zijn. OOk voor de remweg bv.

Is er een vergelijk te maken, bv in de maat 185/60R14 82H, de Nokian Line, 1,3 op het verslijt, vaak gaat die goed score gepaard met een wat hoger brandstof verbruik. Maar hier niet.

Mijn vraag, wat is de referentie waarde.
In het algemeen, of van deze tests.

In afwachting van uw antwoord,

Met vriendelijke groet,

Igor Janssen

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Inderdaad worden de prestaties van de testbanden tijdens de bandentests afgemeten aan referentiebanden. Dit zijn banden die wij heel goed kennen. Een score van een testband is dan bijvoorbeeld 85% van de score van de referentieband of 110%. De procentuele score van een testband t.o.v. de referentieband kun je vervolgens uitdrukken in een rapportcijfer (zoals de Oostenrijkers doen) of in een symbool (zoals de ANWB doet). Beide methodes hebben voor- en nadelen.
Goed, de referentiebanden doen zelf niet mee aan de test en die resultaten worden dus ook niet gepubliceerd. Wel kunnen we u in dit geval de scores in absolute waardes noemen op de gevraagde onderdelen. De referentieband in de 2015 zomerbandentest in de maat 185/60R14 82H scoort op slijtvastheid 63.200 km (=100%), de Nokian Line scoort op dit onderdeel 123%, dit komt overeen met een levensduur van 77.700 km.

Dan verbruik, de testauto met referentiebanden verbruikt op de meting gemiddeld 6,3 L/100 km (=100%). De Nokian heeft hier 95,7% gescoord, dit komt overeen met 6,6 L/100km voor de testauto en tijdens onze verbruiksmetingen (andere metingen dan de normale verbruiksopgave van auto’s !).



***

Reactie van IJW:

Dag Jos,

bedankt voor het helder antwoord.

In punten uitgedrukt, wat zou de waarde van de referentieband zijn geweest.
Op deze beide onderdelen? Dan kan ik een gevoel krijgen tov van de overige.

Mijn keuze is altijd op een nat wegdek gebasseerd. Maar ik heb nu de Conti eco er onder liggen en die slijten toch redelijk.

Met vriendelijke groet,

Igor Janssen



***

Reactie van Jos van der Drift:

De score van de referentieband zou je in dit geval kunnen waarderen met een NL rapportcijfer 8,0 op verbruik en 7,7 op slijtage. Hopelijk kunt u hiermee de juiste bandenkeuze maken op basis van uw meest zwaarwegende criteria.



***

Reactie van IJW:

Dag Jos,

Ik kan niet helemaal wegkomen met u antwoord. Want ik de deze cijfers niet
refereren aan de ANWB methodiek, jullei werken met ++ en +- etc.
De Duitsers en Oostenrijkers wel met een cijfer, maar dat is een schaal van 1 (of 0) tot 5 denk ik, en dan de geinverteerde waarde. M.a.w. hoe lager het cijfer hoe beter.
Dus als het mogelijk is, hoe verhoud dat zicht.


Daarnaast de slotvraag, orgineel heeft Honda 185/60 R14 band onder mijn auto.
Voor de luxere uitvoering hebben ze gekozen om een andere maat te monteren op alu velgen, ook Honda fabriek af gezien. Dit is de maat 195/50 R15.

Hoe de maat opbouw is van een band is mij bekent dus dat kan ik wel omzetten.
In het geval van de testen is er in 2014 ook een band getest 195/65 R15.
Daarnaast zie ik ook de 205/55 R15 dit jaar in de test.

Als je nu op basis van jullie test de beste band kiest waarvan ik denk dat ie bij mij past welke band zou je dan als uitgangspunt nemen? je zie soms dat de beoordeling per banden maat redelijk kan verschillen op enkele punten.

Zijn er advies of stelregels voor ? De breedte, als die groter is dan is de druk per oppervlakte kleiner. Ik heb begrepen dat dat er ook mee te maken heeft.
Ondanks dat het natuurlijk ook per auto nog verschilt en dus de keuze nooit helemaal te maatstaven wil ik het naadje van de kous weten.

Sorry dat ik zo lastig ben. Maar ik hoop dat u dit enigszins kan verduidelijken.

In afwachting van u antwoord,

Met vriendelijke groet,

Igor Janssen



***

Reactie van Jos van der Drift:

Als gezegd, alle testresultaten worden uitgedrukt in een procentuele score van de score van de referentieband. Die procentuele willen we nog uitdrukken in een toegankelijke waardering, wat vinden we van deze score of hoe moet je die lezen. Voor deze waardering hebben wij gekozen voor symbolen, zoals ++ of +, de Duitsers en Oostenrijkers kiezen voor rapportcijfers. Wij zouden de procentuele score ook kunnen uitdrukken in een rapportcijfer waarbij dan de aantekening dat Nederlandse rapportcijfers van 0 tot 10 lopen en Duitse van 6,0 naar 0,5 waarbij 0,5 de beste score is.

De test is een onderlinge vergelijkingstest in een bepaalde bandenmaat. De testresultaten zijn niet 1 op 1 te vertalen naar een andere bandenmaat maar het is wel onze ervaring dat de onderlinge verhoudingen (die band scoort op dat onderdeel goed etc) vrijwel altijd ook in andere bandenmaten voorkomen. Verder is het onze ervaring dat de hoogte serie van de banden dan de meeste correlatie bieden met andere bandenmaten. Dus voor de 195/50 R 15 band zou u zich kunnen oriënteren via een test van 50 serie banden of zo dicht mogelijk bij 50 serie banden (45 serie en 55 serie).