Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Valt uitlijnen onder de garantie?

Vraag gesteld door GiuliettaQV op 11 mei 2016

Vandaag heeft mijn Alfa Giulietta QV van januari 2015 z'n 30.000 km beurt gehad.
Ik had al gemerkt dat er iets mis was en inderdaad bleek dat de Pirelli P Zero achterbanden nu al gecupt zijn. De monteur geeft aan dat de auto niet goed uitgelijnd is en dat dat de oorzaak van het cuppen van de achterbanden is.
Ikzelf vind het onacceptabel dat mijn auto al na 15 maanden uitgelijnd moet worden én dat ik nu al nieuwe achterbanden op mijn voorwielaangedreven auto moet laten zetten. Ik wil daarom aansturen op een garantieclaim (kosten uitlijnen én nieuwe achterbanden). Weet iemand wat mijn kansen zijn?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of uitlijnen onder de fabrieksgarantie zou moeten vallen.

U meldt over gecupte achterbanden en dat dit het gevolg zou zijn van een verkeerde wieluitlijning achter. Feitelijk zit u nog in de fabrieksgarantie en zou het cuppen van de banden met verkeerde wielstanden als oorzaak pas voor uw rekening zijn wanneer deze afwijking ook door u veroorzaakt zou zijn. Dat lijkt me echter niet per definitie aantoonbaar. Het is daarom best ook aannemelijk en zeker niet uitzonderlijk dat de wielstanden van de achteras al vanaf de aflevering niet goed hebben gestaan. Laat de dealer maar aantonen dat dat wél zo was en dat oorzaak en gevolg uitsluitend u te verwijten valt.

Ik ben wel van mening dat het vroegtijdig afscheid nemen van deze banden met verkeerde wielstanden als oorzaak u wat de nieuwe banden betreft u een eigen bijdrage zou moeten betalen. Na 30.000 km is er al sprake van een gevorderde slijtage aan de banden en zou u eigenlijk dát deel vergoed moeten op basis van wat de banden redelijkerwijs nog mee hadden moeten gaan. De huidige profieldiepte kan daar wel een indruk van geven.

Overigens is het fenomeen ''cuppen'' niet per se te wijten aan verkeerde wielstanden. Het kan soms ook de combinatie merk en type auto zijn met een bepaalde bandenkeuze en achterasconstructie. Ik denk daarom dat u bij nieuw gemonteerde banden het slijtagebeeld van het profiel wat nadrukkelijker onder controle moet houden, om tijdig te kunnen signaleren of het met uitlijnen wel is opgelost.