wie bepaalt het trekgewicht van een auto

Vraag gesteld door arendonk op 06 oktober 2017

Is de mazda CX 5 beter om in te rijden dan de Peugeot 3008 THP in ieder geval mag deze mazda 1800 kg trekken.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt wie het maximale trekgewicht van een auto bepaalt.

Dat doet de autofabrikant en dat gewicht wordt ook wettelijk zo overgenomen. Het is niet zo dat een hoger gewicht per definitie inhoudt dat deze auto een betere trekker is. Het is dus belangrijk om vooral te kijken of de beoogde combinatie ook kan wat er verlangd wordt.

Ik weet niet welke uitvoeringen van de Mazda CX-5 en de Peugeot 3008 u met elkaar wilt vergelijken maar check vooral ons Caravantrekker programma. Selecteer de juiste auto en het beoogde caravangewicht, en u krijgt te zien wat de praktijk gerelateerde prestaties zijn. Zo kunt u uitstekend de onderlinge verschillen zien. Het opgegeven aanhangwagengewicht zegt iets over wat de auto mág trekken maar niet per definitie of dat in de praktijk ook echt haalbaar is onder de gewenste omstandigheden.



***

Reactie van arendonk:

Bedankt voor uw antwoord. Maar kan u mij verder helpen om te kiezen andere auto. Mijn auto Peugeot THP kent.67-RFJ-2 automaat
van 07-08-2012 Caravan LMC 471 E Rij gewicht 1500 kg; km 60000
Graag iets meer stabiliteit: welke auto komt hier voor in aanmerking.
Welke gebruikte auto komt hier voor in aanmerking. Zelf denk ik aan
De Mazda cx-5 2.- i of aan Subaru Forester 2.0 i welk van de twee
zou het beste zijn.
Comfortabel rijden met caravan belangrijk,graag uw reactie



***

Reactie van Jos van der Drift:

Ik denk dat u wat betreft stabiliteit zowel met de Mazda maar zeker ook de met de Subaru een goede keuze maakt. Wat motorische prestaties betreft spreekt dat wel in het voordeel van uw huidige Peugeot. De aanwezige turbo zorgt voor veel trekkracht dat al beschikbaar is bij een laag (240Nm bij 1400 rpm) toerental. De Mazda komt wel aardig in de buurt (208 Nm/4000 rpm) maar het motorkarakter is dus wat meer gericht op méér toeren. Bij het trekken van de caravan moet je daar wat meer op anticiperen terwijl het bij uw huidige auto nét wat makkelijker lijkt te gaan.

De Subaru heeft natuurlijk al jaren uitstekende papieren als caravantrekker maar zijn de trekprestaties (198 Nm/4200 rpm) ''redelijk'' te noemen en dus best een stap terug op basis van uw huidige auto. De XT versie daarentegen mét turbo is dan met 350 Nm bij 2.400 tpm meteen baas bove baas.

Van zowel de Mazda en de Subaru is het onderstel wat straffer afgeveerd. Beide auto's zullen met toch een behoorlijke caravan van 1500 kg zich wel stabieler gedragen hoewel de 3008 als trekauto zeker geen slechte reputatie heeft. Maar in z'n algemeenheid zal een auto ''hoog op de poten'' altijd wel ontvankelijker zijn voor de bewegelijkheid van de caravan in vergelijking met een hatchback.

De XT versie van de Forester krijgt dus de voorkeur maar met wel ineens een enorme prijskaart. De CX-5 wellicht óók in automaat is dat een zeer geschikt alternatief. Deze auto staat per definitie hoog aangeschreven en door een breed publiek zeer gewaardeerd.

Tot slot vraag ik nog wel aandacht voor het verschil in beladen gewicht auto en beladen gewicht caravan. De stabiliteit valt en staat voor een groot deel bij een beladen auto die wezenlijk zwaarder is dan de beladen caravan. Wij pleiten voor een verschil van 25 procent in het voordeel van de auto. Wanneer die gewichten te dicht bij elkaar liggen zal een caravan onmiskenbaar z'n aanwezigheid laten merken. Een stabliele combinatie be