Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Database met overzicht maximale kogeldruk voor alle voertuigen

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 1 augustus 2019

Ik ben op zoek naar een auto waarmee ik elektrische fietsen op een fietsendrager veilig en ook volgens de regels kan vervoeren. De maximaal toegestane kogeldruk mag hierbij dus niet overschreden worden. De maximale kogeldruk voor een voertuig wordt door de overheid bepaald tijdens de typegoedkeuring van een voertuig. Bestaat er een officiële database waarin deze gegevens voor alle voertuigen in Nederland beschikbaar zijn? Autoverkopers roepen namelijk vaak maar wat, in autofolders wordt het meestal niet vermeld, en op een kentekenbewijs is de maximaal toegestane kogeldruk niet terug te vinden. Ook is de kogeldruk die op de trekhaak vermeld staat niet bepalend, maar juist de kogeldruk die bij de typegoedkeuring vastgesteld is. Momenteel gebruik ik de lijst met voertuigspecificaties die beschikbaar is op autoweek.nl, maar wat de bron van deze gegevens is en of het allemaal correct is, dat blijft voor mij onduidelijk. Heeft u op deze vraag een antwoord dat mij en waarschijnlijk vele anderen erg kan helpen? Alvast bedankt voor uw reactie.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of er een database is met een merk en type auto gerelateerd overzicht van de maximaal voorgeschreven kogeldruk van een auto.

Helaas is dat er niet. U slaat overigens met uw vraag en verzoek wel de spijker op de kop. De relatie tussen met name twee e-bikes en maximale kogeldruk is in heel veel gevallen op voorhand kansloos. Veel auto's mogen volgens de autofabrikant té weinig op de kogel hebben om legaal met drager en e-bikes zo op pad te gaan. We zien dat wel gebeuren en er vervolgens niks méé gebeuren, maar volgens de letter van de wet mag het niet. Wellicht is het ook om dezelfde reden dat dienstdoende agenten er geen aandacht aan besteden wanneer daar ook geen aanleiding voor is. Het boven water krijgen van de voorgeschreven kogeldruk is nagenoeg een onmogelijke opgave. De oorspronkelijke prijslijst of brochure vermeld dat vaak wel en is Autoweek ook vaak een geraadpleegde bron maar ook niet altijd perfect. Maar zoals gezegd hebben we niet de indruk dat de politie er energie in gaat steken om dat te achterhalen wanneer het spul er allemaal deugdelijk en veilig uitziet. En feitelijk heeft de voorgeschreven kogeldruk ook niets met de sterkte van de trekhaak te maken. Je moet dat meer zien in combinatie met een aanhanger en de invloed die deze massa met een bepaalde kogeldruk kan hebben op het voertuig. Een fietsendrager is echter een lastdrager en zou wat kogeldruk betreft dus best een andere interpretatie verdienen. Gelukkig zien we dat ook langzaamaan gebeuren. Toyota en Lexus laten specifiek voor de fietsendrager nog weleens een hogere kogeldruk zijn dan bij een aangekoppelde aanhanger. Zo mag bijvoorbeeld de kleine Hyundai I10 géén aanhanger trekken, terwijl de brochure wel een kogeldruk opgeeft van maximaal 75 kg. Specifiek dus voor een fietsendrager.

Maar een kogeldruk bron is er dus niet en zou het wenselijk zijn wanneer de RDW dat wel in de voertuiggegevens zou opnemen. Verder zou het mooi zijn wanneer autofabrikanten een overweging maken of speciaal voor de fietsendrager een hogere kogeldruk van toepassing zou kunnen zijn. En ook wij hebben de stille wens in onze database de kogeldruk naar boven te kunnen halen. Eventueel als selectiecriterium op zoek naar een andere auto, geschikt voor het dragen van twee e-bikes. Dus dit is zeker een onderwerp dat onze aandacht heeft om en waar we op verschillende fronten mee bezig zijn. En mocht iemand niet in staat zijn de kogeldruk te achterhalen zijn we uiteraard altijd bereid om daar achteraan te gaan.