Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Distributieketting

Vraag gesteld door C. de Ruiter op 8 juni 2019

Ik heb een fiat Punto Evo 1.3 multijet diesel uit 2011, hij heeft nu 190.000 km gelopen. Het schijnt dat bij deze type auto’s/motor de distributie kettingen het massaal begeven terwijl deze eigenlijk “onderhoudsvrij”  zouden moeten zijn. Moet ik mij zorgen maken en eventueel zelfs die ketting laten vervangen? Maar krijg ik dan niet zo’n zelfde “slechte”  ketting er op?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de distributieketting van uw Fiat Punto.

De betreffende dieselmotor heeft inderdaad de reputatie van distributieketting problemen. Een vervangingstermijn wordt formeel niet opgegeven, maar de motorische gevolgen kunnen fors zijn wanneer de ketting het begeeft. Wat kilometrage betreft komen de meeste problemen ergens tussen de 150.000-200.000 km voor en begeeft uw Punto zich nu wel in de risicovolle fase. We komen niet tegen dat er sprake is van een gemodificeerde distributie. Er wordt wel aangeraden de olieleiding mee te vervangen die voor een goede smering moet zorgen. Misschien dat door inwendige vervuiling van de olieleiding de smering van de ketting afneemt en er een versneld slijtage proces ontstaat.

Het soort gebruik schijnt ook een rol te spelen. Vaak bij korte ritjes blijkt het slijtage proces ook in een rapper tempo toe te nemen, net als uitgesteld onderhoud. Ik kan uiteraard geen voorspelling doen hoe lang u nog safe met deze ketting vooruit kunt. Maar gezien de berichten zou preventief vervangen een sereiuze overweging moeten zijn. Echter mét olieleiding die nadrukkelijk geadviseerd wordt mee te vervangen.