verbruik diesel / emissie: vergelijking van rijden op de snelweg en rijden door dorpen

Vraag gesteld door JTM Thijssen op 18 september 2017

Een voortdurende discussie over verbruik en emissie: we rijden van A naar B op twee verschillende manieren. De ene manier is via verschillende dorpen en een weg met vele drempels; de maximum snelheid ligt tussen de 50 en 60 km/u over een afstand van 35 km en de reistijd is ongeveer 50 minuten. De andere manier is via de snelweg, met een maximum snelheid van 120 km/u, de afstand is dan 50 km en de reistijd is ongeveer 35 minuten. We rijden een Seat Ibiza, diesel, en de vraag is: op welke manier verbruiken we het minst en heeft dat dus de minste uitstoot? Alvast bedankt voor de reactie. Wat op de routeplanner wordt vermeld is een gemiddelde dat naar mijn idee alleen maar is gebaseerd op het aantal kilometers.
Met vriendelijke groet, Sjaak Thijssen

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U stelt een vraag welke route het zuinigst, dus ook het minst vervuilend is: eentje over de snelweg of door dorpen.

De korte route door bewoond gebied is 35 km. De route over de snelweg is 50 kilometer. Dat is 43% meer. De route over de snelweg is dus alleen goedkoper, zuiniger en in zijn totaliteit schoner als de auto op de snelwegroute ook 43% meer kilometers per liter dieselolie rijdt. Ik verwacht niet dat de auto dat grote verschil in verbruik gaat halen.

Over de snelweg rijden is dus naar verwachting duurder aan brandstof dan door de dorpen, maar dat is niet volledig weggegooid geld.

Het is aannemelijk dat de snelwegroute veiliger is. Ook geeft een rit met constante snelheid minder slijtage aan wielophanging, remmen, koppeling en versnellingsbak dan eentje waar u vaker moet stoppen en verschillende drempels moet nemen.

En misschien wel het belangrijkste argument om toch de snelweg te nemen is dat de rit over de snelweg minder risico en overlast geeft voor bewoners van de betreffende dorpen. Ook is het beter voor de luchtkwaliteit in het bewoonde gebied, als u dat met de auto kunt mijden.