Motorrijtuigenbelasting oudere diesels

Vraag gesteld door Holunder op 06 januari 2017

Ik las dat er regeringsplannen zijn om de wegenbelasting van vervuilende diesels vanaf 2019 met 15 % te verhogen. Ik rijd in een Mercedes E 200 CDI met eerste registratie 2 januari 2006. Deze auto heeft geen roetfilter. Als ik een roetfilter laat plaatsen, geldt deze belastingverhoging dan niet voor mijn auto?
Zo ja: hoe, waar, bij wie moet ik dan laten registreren dat in mijn auto een roetfilter is geplaatst?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de MRB verhoging voor meer vervuilende diesel ingaande 2019.

Oude dieselauto's produceren meer fijnstof dan recentere modellen. Voor deze diesels zonder fabrieksroetfilter gaat de MRB inderdaad per 2019 met 15% omhoog, inclusief de provinciale opcenten. Deze vooraankondiging is uiteraard bestemd huidige eigenaren een paar jaar de tijd te geven te investeren in een schoner exemplaar. Uw voorstel een roetfilter te laten monteren is op zich een nobele gedachte maar zonder gewenst resultaat. De euro klasse waar uw Mercedes onder valt blijft ongewijzigd en kan een roetfilter deze MRB verhoging niet voorkomen.

Zie hier alle info van de overheid omtrent Wijzigingen autobelastingen 2017-2020.



***

Reactie van Driver 55:

De oude diesel krijgt de schuld. Terwijl die schuld geheel ergens anders ligt ,vroeger was diesel motor nagenoeg de schoonste motor en toen was dielsolie ook nog bijna kleurloos en nu is de olie vies groen en stinkt ook nog eens en dat komt door alle toevoeging door de oliemaatschappij want een diesel motor kan zowat alles wat vloeibaar is verbranden gevolg de rommel komt door de pijp naar buiten een dieselmotor loopt zelfs op vloeibaar frietuurolie en slaolie nu doen de olieboeren bijna alle chemicalien die nergens kwijt kunnen inde stookolie mengen en daar word dieselolie van gemaakt zeeschepen gebruiken stookolie en wat die uitstoten wil je niet weten nl een zeeschip wat voor rotterdam ligt te wachten op zee stoot meer uit dan 100.000 auto,s bijelkaar op een dag en de rijderijen profiteren hiervan daar voor hun de olie op die manier goedkoper is en de regeringen profiteren mee want die vangen hier ook kapitalen voor om te zwijgen en de zondebok bij de oude diesels neer te leggen want jan met zijn zuur verdiende autotje moet maar boeten hHet word hoogtijd dat er eens een organisatie is die hier de mond duft open te doen



***

Reactie van Driver 55:

Het wword tijd dat de anwb zich eens laat horen over die flauwekul van oude diesels want die zijn niet de schuldige dat zijn de olieboeren want vroeger was dieselolie nagenoeg kleurloos en nu is die vies groen en stinkt ook nog eens en dat komt door alle toevoegingen van chemische stoffen die er niet in thuishoren die onder de stookolie zit gemengd want een dieselmotor loopt opzowat alles zelfs frietuur olie en slaolie dus denken de olieboeren dan kunnen alle rommel die nergens kwijt kunnen daar in de rederijen profiteren hier van want de stookolie is voor hun hier goedkoper door en een zeeschip stoot meer uit op zee op een dag dan 100000 oude diesels op een dag en dat is bewezen dor een uitzending op national geograhik dus anwb kom eens in actie voor al die mensen met een ud dieseltje waar ze hard voor hebben moeten werken