Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Waarom heeft mijn nieuwe Fiat Panda Twinair 80 PK zo'n hoge bandenspanning van 2,5 Bar meegekregen? Heeft dit invloed op rijkwaliteit?

Vraag gesteld door gerardklop op 2 mei 2016

Mijn Fiat Panda Twinair 80 PK heeft een bandenspanning van 2,5 Bar rondom (met Goodyear Duragrip 175/65 r14 82t banden). Dit is een typische recente Nederlandse Panda. O.a. met de hoge bandenspanning blijft men onder de 90 gram uitstoot. De oudere 85 PK variant en de Panda's die buiten Nederland worden verkocht hebben een veel lagere bandenspanning. Importeur gaf aan dat het inderdaad met de uitstoot te maken heeft (lagere BPM). Overal lees je dat je 1 x per maand de banden moet controleren omdat de spanning zo van belang is voor de rijeigenschappen en de veiligheid. Dit grote verschil is m.i. opmerkelijk. Gaat zuinigheid vóór veiligheid? Als 2,5 Bar zo goed is, waarom dan net alle Panda's. Er lijkt dus een concessie gedaan te zijn.
Mijn Panda heeft geen hele goede rechtuit stabiliteit (op snelweg steeds heel iets corrigeren, ook bij weinig wind). Zou dat met de bandenspanning te maken kunnen hebben?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of de hoge bandenspanning van uw Fiat Panda nadelig is voor het rijgedrag en veiligheid.

Een steekproef onder vergelijkbare concurrenten leert dat óók daar een bandenspanning van 2,5 bar niet uitzonderlijk is. Uiteraard onder druk van een een zo laag mogelijk te realiseren CO2 uitstoot zoekt men heel duidelijk de bovengrens van de bandenspanning. Een paar tiende bar meer druk levert al gauw enkele procenten rendementswinst op. Er wordt min of meer een compromis gesloten maar wel binnen de marges, zónder een noemenswaardige concessie te hoeven doen op het rijgedrag. Ik ben er dan ook ervan overtuigd dat de verkeersveiligheid niet in het geding is.

Volgens onze beschikbare info is 2,5 bar voor en achter voorgeschreven in een vollast situatie.
De bandenspanning vóór bij 1/2 belasting staat op 2.2 bar en achter op 2.0 bar voorgeschreven. Misschien is het 'n idee om de spanning naar beneden aan te passen met mogelijk 'n fractie meer rechtuit stabiliteit maar ook een fractie lager rendement.