Schakelrobot

Vraag gesteld door Pvanbeek op 17 september 2018

Op 15-03-2018 is er een gereviseerde schakelrobot in mijn opel vivaro gezet.
Nu naar 5 maanden stond ik met pech en heeft de anwb mijn auto afgesleept naar een bedrijf wie de auto ging maken volgens de anwb was het de koppeling.
Het bedrijf constateerde dat ook en belde mij dat ook de schakelrobot zo lek was als een zeef ofterwijl kapot.
De versnellingsbak lag helemaal open, ik heb toen contact gehad met dat bedrijf om te vragen hoe of wat,en zij zijden dat het bedrijf waar de auto stond contact met hun op moest nemen.
Zij hebben dat ook gedaan en er werdt een terug bel verzoek genooteerd.
Ik heb het bedrijf waar de auto stond toen opdracht gegeven om de auto te maken want ik heb hem nodig voor mn werk.
Echter heeft het bedrijf niet terug gebeld dus heb ik ze vandaag zelf weer gebeld en kreeg te horen dat ze niks konden doen omdat ik de auto bij hun had moeten laten maken,en de garantie maar 3 maanden duurt,overigens staat dat niet op de bon of hun website
De oude schakelrobot heb ik wel mee gekregen van het bedrijf wie de auto heeft gemaakt maar het bedrijf wie de schakelrobot als eerst heeft gemaakt zeggen dat ze daar niks mee kunnen.
Mijn vraag is,kan ik hun nog aansprakelijk stellen en hoe lang is de wettelijke garantie?

Met vriendelijke groet peter

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een aantal maanden geleden een gereviseerde schakelrobot in uw auto laten plaatsen. Deze heeft echter onlangs voor problemen gezorgd. U heeft een andere garage de reparatie laten uitvoeren. U vraagt wat nu uw mogelijkheden zijn.

U heeft op een uitgevoerde reparatie normaal gesproken garantie. Is de reparatie bij een Bovag garage uitgevoerd dan kan deze garantie zelfs zes maanden zijn. In geval van garantie is het wel zaak om de garage waar u garantie heeft de kans te geven om te repareren of te onderzoeken wat er aan de hand is. U heeft wel contact met deze garage opgenomen. Er is niet teruggebeld. U heeft vervolgens de reparatie door een derde laten uitvoeren.

Of u voldoende gelegenheid heeft gegeven aan de eerste garage is in dit geval de vraag die van belang is. Normaal gesproken zult u aannemelijk moeten maken dat de garage niet van plan was om te repareren voor u een derde laat repareren. Hoort u niets van de garage dan is het verstandig om de garage nog schriftelijk/per mail op de hoogte te stellen en een termijn te geven om te reageren. Doet de garage dan nog niets, dan kunt u na verloop van de gestelde terjn laten repareren. Dat is in dit geval helaas niet gebeurd. De garage geeft dan ook aan dat zij geen garantie geven omdat een derde al heeft hersteld.

U heeft nog wel de schakelrobot. Deze kan dus nog wel worden onderzocht. De vraag of u voldoende gelegenheid tot herstel heeft gegeven blijft echter van belang.

De wettelijke garantie is niet zo te geven. U mag in ieder geval een redelijke levensduur verwachten. Dat zal zeker meer zijn dan een paar maanden. Ook voor deze wettelijke garantie moet u echter terug naar de garage die het onderdeel heeft geplaats. Hier speelt dus hetzelfde als bij de garantie.

Is het een BOVAG garage, dan kunt u uw zaak voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Daar zal dan beoordeeld kunnen worden of u nog recht heeft op garantie of wettelijke garantie.

Voor meer informatie over uw rechten na reparatie verwijs ik u graag naar onze website.