Moet je een turbomotor na laten draaien na een rit omdat anders de turbo onvoldoende gekoeld en gesmeerd wordt?

Vraag gesteld door Meus op 26 april 2016

Ik heb wel interesse in een Renault Megane 1.2 TCE, maar ben bang voor een hoog olieverbruik door de Turbo en schade aan de turbo, waardoor de levensduur van een dergelijke motor minder is dan van een klassieke motor en hoge reparatiekosten oplevert, is dat een reel risico ?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of een turbo na het uitzetten van de motor wel voldoende gesmeerd wordt.

Fabrikanten hebben met name ook vanwege het toepassen van het start/stop systeem veel aanpassingen verricht om versnelde slijtage aan onderdelen te voorkomen. Wij zien op dit moment geen toename in het aantal problemen met turbo's.

Hoewel de z.g.n. gedownsizede motoren niet allemaal een vlekkeloze start hebben gemaakt, lijkt de evolutie van deze nieuwe generatie motoren wat betrouwbaarheid en bedrijfszekerheid z'n werk wel gedaan te hebben. Een potentieel gevaar ligt wel op de loer wanneer het lage toerental door het soepele motorkarakter te veel en te vaak wordt aangesproken. Te vaak laag in toeren wil nog weleens inwendige vervuiling van de motor opleveren doordat er juist dan veel uitlaatgassen worden teruggevoerd. Maar óók dit soort gevolgen lijken in de doorontwikkeling van dit soort motoren steeds minder kans te krijgen. Wat dat betreft is er geen gegronde reden argwanend over deze motor te zijn.

Natuurlijk is het goed om met gepaste zorg met de turbo om te gaan. Met name na een stevige rit is zou je met het uitschakelen van de motor rekening kunnen houden met smering en koeling van de turbo. Een Renault dealer heeft wat betreft de TCE motoren een prima advies over verstandig turbo rijden.