Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Motorische problemen met VW Tiguan 1.4 TSI (bouwjaar 2010)

Vraag gesteld door VW Tiguan op 2 september 2016

In april 2010 VW Tiguan 1.4 TSI gekocht. Deze heeft in juli 2012 een grote reparatie ondergaan i.v.m. zuigerproblemen. Deze zijn indertijd vervangen. Deze reparatie viel al buiten de garantietermijn. Auto is daarna altijd netjes onderhouden volgens het boekje. Nu in augustus 2016 geeft de auto weer dezelfde problemen als in 2012. Garage geeft aan dat ik niet eerder als 22 september a.s. terecht kan voor een diagnose, tegen kosten uiteraard, en adviseert niet verder te rijden met de auto. In datzelfde gesprek werd aangegeven dat ik niet kon rekenen op enige coulance. Kortom ik ben de auto enige tijd kwijt( zoals het er nu naar uit ziet meer als een maand) en ik kan rekenen op hoge kosten. Wat adviseert u mij?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U bericht over een motorisch probleem aan uw VW Tiguan.

Voorbarige uitspraak
De betreffende auto stamt uit de periode waarbij de genoemde motorische problemen zich regelmatig aandienden. Gelukkig is dat inmiddels verleden tijd maar misschien dat de handeling in 2012 toch niet efficiënt en duurzaam genoeg blijkt te zijn geweest. De échte conclusie valt pas op te maken nadat er een diagnose heeft plaatsgevonden. Overigens vind ik de uitspraak van de garage dat u niet op coulance moet rekenen wel erg voorbarig. Wat mij betreft een ongepaste opmerking zolang er formeel niet vastgesteld is wat het gebrek is. Daarbij komt ook dat u met uw volgens de dealer niet rijdbare auto pas op 22 september terecht kunt voor diagnose. De dealer is kennelijk niet in staat wat meer service gericht en klantviendelijk te handelen. Er is altijd wel een mogelijkheid dat er binnen de werkplaatsplanning wat ruimte vrij komt om op dit soort gebreken wat eerder een blik te kunnen werken.

Non-conformiteit
Zónder diagnose kunt u op het gebied van non-conformiteit, dus zeg maar juridisch gezien, nog niet iets ondernemen. Ik ben wel van mening dat er een reden is uw beklag te doen bij de klantenservice van de importeur. In eerste instantie vanwege wederom een motorschade maar met name de termijn waarop de dealer pas met uw auto aan de slag gaat. Deze motor heeft van het genoemde bouwjaar best een twijfelachtige reputatie en vervolgens lijkt de dealer op voorhand alles al af te wijzen en voor zich uit te schuiven. Ik vind oprecht dat u bij zowel de dealer als importeur u uw beklag daarover mag doen.

Vervolgstappen
Wanneer er hopelijk op kort termijn meer duidelijkheid is over het gebrek en u ontevreden bent over de financiële afhandeling, adviseer ik u dit nogmaals te melden op dit platform. Onze juridische collega's kunnen kijken naar mogelijke vervolgstappen zoals bijvoorbeeld de Geschillencommissie.