Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Resonantie in stuur na vervangen stuurpomp

Vraag gesteld door Camarines op 19 mei 2017

Mijn auto is een BMW 3 serie cabrio uit 1996. Recent is de stuurpomp vervangen (door een gereviseerde pomp) omdat deze een jankend geluid maakte, ook bij het rechtuit rijden. Eveneens heb ik de span-rol laten vervangen omdat het lager klonk alsof er zand in zat. Toen ik de auto ging ophalen was de monteur nog bezig. Ik zag hoe deze met een bus remmenreiniger de onderkant van de motor en alles er omheen stond schoon te spuiten. Nogal gespetterd met olie vertelde de monteur. Tijdens een proefrit was het gejank gelukkig weg maar er zit nu een resonantie in het stuur. Lastig te beschrijven maar voelt een beetje als een trillend mobieltje en zeer indringend trekt dit door je handen en armen heen. De trilling wordt erger (beter voelbaar) zodra de snelheid omhoog gaat. Als ik rond de 90 p/u rijd en gas geef wordt het ineens 3x erger. Na een poosje op de snelweg te hebben gereden voelen mijn handen en armen aan alsof ze een verdoving hebben gehad. Terug bij de garage vertelde de monteur niets anders los (vervangen) te hebben gehad dan de stuurpomp en de span-rol. Het wiel voor de multi-snaar was overgezet op de nieuwe pomp en de oude snaar weer gemonteerd. Op mijn verzoek heeft de monteur vervolgens het wiel voor de multi-snaaraandrijving en de snaar zelf vervangen. Ook is het gehele systeem nog een keer doorgespoeld en opnieuw afgevuld. De resonantie is nu zelfs nog ietsje erger geworden (zeker niet beter). Als ik b.v. met de auto op de snelweg rijd en met een gang van 100 p/u de koppeling intrap en gas loslaat zodat de motor naar een laag toerental gaat en vrijloopt is de trilling weg. Hieruit denk ik een aantal dingen te kunnen uitsluiten. Na vervangen van de pomp e.d. is de wagen overigens niet opnieuw uitgelijnd. Wie o Wie heeft een idee wat dit probleem kan veroorzaken?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt wat de oorzaak is van een resonantie in het stuur bij uw BMW.

Ik weet niet of het verschijnsel uitsluitend voorkomt in een rijdende situatie. Misschien kunt u het ook oproepen in een stilstaande situatie door rustig het motortoerental te verhogen. In zo'n geval zou je door het losnemen van de aandrijfriem kunnen vast stellen of dit effect heeft.

Het spreekt voorzich dat je dit experiment niet in een rijdende situatie doet. Het is wel opvallend dat het verschijnsel weg is bij een ingetrapte koppeling maar dan is er ook sprake van een veranderde motorbelasting. Een omdat er vóór de nieuwe pomp wat dat betreft niets aan de hand was is het niet onlogisch om de oorzaak bij de nieuwe pomp te zoeken. Misschien dat ander lezers iets herkennen in uw verhaal en een nuttige aanvulling hebben. Mocht de oorzaak uiteindelijk bekend zijn vernemen we dat via deze weg graag.



***

Reactie van Camarines:

Beste heer van der Drift, Allereerst hartelijk dank voor uw reactie en advies. Het volgende heb ik geconstateerd en ondernomen; Het verschijnsel komt ook voor in een stilstaande situatie. Zodra het toerental van de motor omhoog gaat is de resonantie duidelijk voelbaar en sterker naarmate het toerental hoger is. Vandaag heeft de monteur de Multi - aandrijfsnaar vervangen door een kortere versie zodat alles behalve de stuurpomp zou worden aangedreven. vervolgens heb ik dus zonder in werking zijnde (stuurpomp) stuurbekrachtiging een testrit gemaakt en de resonantie was weg. Blijft wel staan het feit dat men het als onverklaarbaar ervaart dat deze (revisie) pomp voor een dergelijke trilling kan zorgen die in het stuur voelbaar is. Ondanks het feit dat dit nog steeds de nodige vraagtekens oproept en een BMW expert het hoogst onwaarschijnlijk acht dat dit de oorzaak is, zal binnenkort de stuurpomp worden vervangen. Ik zal na vervanging van de pomp opnieuw het resultaat posten



***

Reactie van Jos van der Drift:

Dank voor uw bericht. Wordt vervolgd dus! Ik denk eerlijk gezegd dat een andere pomp het probleem oplost. De monteur acht het hoogst onwaarschijnlijk maar wanneer je uitsluitend de pomp uitschakelt en het verschijnsel is dan weg, zowel statisch als dynamisch, kan het toch niets anders zijn. Ik hoor het graag!