Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoe maak je een regeneratie rit als het roetfilterlampje brandt en je hebt de caravan achter een Skoda Fabia Greenline..

Vraag gesteld door Gertjan B op 14 april 2018

Heb in 2017 het nodige te stellen gehad. Foutcodes die me zijn bijgebkeven waren P2453 en P2458. Afgesleept bij Osnabrück wilde de garage en filter en sensor 450 vervangen voor ca € 1800., volgens mijn garage kon ik gewoon doorrijden. Ter hoogte van Paderborn brandden de lapjes voor motorblok en gloeispiralen ook. Garage makte een regenerierungsfahrt en de volgende dag ik door naar Würzburg. De dag erop onderweg naar Passau gingen de lampjes weer branden. De garage in een dorpje daar constateerde een lekke luchtslang. Die vernieuwd en wee reg.fahrt, samen goed €500.door naar Slovenië waar de kampeerreis van de ANWB begon. Na dik 1200 km richting huis begon bij Spittal het drama opnieuw. De technische begeleiding mat fout P2453, sensor 450. Deze laten vervangen en weer reg.fahrt, samen €150. Verder naar huis, dik 1000 km, en nadien nog ca 6000 km geen problemen gehad.
Ga deze zomer met het hele spul naar noorditalië. Met gemengde gevoelens.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt hoe u een regenererend kunt rijden.

Het advies is om regelmatig langdurig boven de 2.500 toeren te rijden. Bij voorkeur niet wanneer het kwaad als geschied is. Dus niet wachten op brandende lampjes maar preventief anticiperen door langdurig rijden in laag toerental te vermijden. Juist dan hoopt fijnstof zich op in het filter en vindt er geen regeneratie proces plaats. Schroom niet om regelmatig minstens een kwartier de motor boven de 2.500 toeren te houden.

Het is per definitie al beter om met een caravan aan de haak bewust hoger in toeren te rijden. Ook vanwege het regeneratie proces maar óók voor betere koeling en smering.



***

Reactie van Gertjan B:

Bedankt voor je reactie Jan! Eigenlijk moet je regelmatig het "Nieuwe rijden"aan de laars lappen. Zal dat vanaf nu regelmatig doen, bv 100 in zijn 4.
Ik rij met de caravan vrijwel altijd tussen 80 en 90 in 4. bij 2300 - 2400 toeren rijdt ie lekkerder dan bij 1750 in 5 en, volgens mij, wel zo zuinig. Met de wind op de kont trekt de auto het wel, zonder al te veel nokkerig te grommen. zal het nu maar laten en af en toe naar zijn 3 gaan als je de 80 niet goed kunt handhaven.



***

Reactie van Jos van der Drift:

In ieder geval wat vaker anticiperen door vaker landuriger regelmatig bover de 2.500 toeren te rijden. Dan zal het roetfilter wat frequenter regenereren. En ja, het ''Nieuwe Rijden'' is autotechnisch eigenlijk geen slimme aanbeveling.

Een compromis is best mogelijk door zuinig te rijden waar het kan, maar bij gelegenheid óók hogere toerengebieden wat vaker aanspreken. En zuinig rijden met caravan is feitelijk verkeerde zuinigheid en is ondergeschikt aan wat technisch verantwoord is. En dan is méér toeren motorisch in meerdere opzichte dus verstandiger.