Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Temperatuur koelvloeistof stijgt (en zakt weer)

Vraag gesteld door op 28 december 2022

Enkele weken geleden (kort na een paar koude nachten -7) na een ritje van ongeveer 10 km gaf de temperatuursensor van onze auto aan dat de koelvloeistof heet was. De peil van meter ging volledig in het rode bereik. Ik kreeg een melding dat de auto oververhit was en dat ik hem moest stoppen. De motor ging in de noodloop. Terwijl ik een veilige plek zocht om de auto neer te zetten koelde hij weer af naar normale temperatuur (binnen enkele seconden). Het vermogen keerde terug en ik kon weer normaal mijn weg vervolgen. De dag erna exact hetzelfde probleem. Hierop heb ik contact gezocht met de garage (Peugeot specialist) en bij hen langsgegaan om de auto uit te laten lezen. Tijdens de rit naar de garage kwam hetzelfde probleem 3x voor tijdens een rit van 20km. Bij het uitlezen werd geen melding gevonden anders dan dat de koelvloeistof te warm was geweest. Wel zag men hier dat het koelvloeistofreservoir koelvloeistof had uitgespuugd. Thermostaat werd verdacht dus deze is vervangen, probleem blijft echter bestaan. Nu denkt de garage aan een lekke koppakking of een scheur in het motorblok. Ik vraag me af of dit een logische conclusie is. De koelvloeistof komt weer op een normale temperatuur binnen zeer korte termijn. Zijn er nog andere mogelijke oorzaken die dit probleem kunnen veroorzaken? Is dit een probleem dat vaker voorkomt bij een 1.6 HDI van Peugeot?

Merk: Peugeot
Type: 308SW 1.6HDI
Bouwjaar: 2014
Brandstof: Diesel
Motorvermogen: 120

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

 

U vraagt hoe het kan dat de motor soms te heet wordt.

Koken

De combinatie van een meter die in het rode gebied gaat en koelvloeistof die uit het reservoir is gespoten geeft wel aan dat de motor echt gaat koken. Het gaat hierbij dus niet om een valse melding. Hier gaat echt iets mis wat extra schade kan veroorzaken.

Controle

Of er een scheurtje aanwezig is in de verbrandingsruimte (de koppakking zou ook mogelijk zijn) is goed te controleren door een test te doen die CO2 in het koelsysteem detecteert. Dus alleen wanneer de garage een dergelijke test heeft gedaan, adviseer is op zoek te gaan naar het inwendige lek. Een voorbeeld van een dergelijke test kunt u hier vinden op de site. De symptomen die beschrijft (meter in rood en kokende motor) kunnen veroorzaakt worden doordat de waterpomp niet goed werkt (wellicht zit het schoepenwiel los), een verstopping in het koelsysteem (bijvoorbeeld door een defecte thermostaat) of inderdaad een intern lek.

Er zijn geen specifieke zwakke punten van deze motor maar voordat de garage een dergelijke reparatie aan de koppakking gaat doen dient er eerst een goede diagnose gesteld te worden.