Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Auto in de slip mét automaat

Vraag gesteld door A. van den Brand op 17 december 2022

Mij is altijd geleerd dat zodra een auto in een slip komt, je de koppeling indrukt. Hiermee worden alle krachten op de aangedreven wielen losgekoppeld en kan de auto (indien nodig met tegensturen) uit de slip gehaald worden. Hetzelfde geldt voor aquaplaning. Nu rijd ik een auto met dubbele koppeling-automaat, hoe dien ik nu te handelen? Er is geen koppelingspedaal om in te drukken, dus gas loslaten zal leiden tot ongewenst afremmen op de wielen. Of is het slechts hopen op een goede afloop?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

U vraagt hoe te handelen wanneer je met een automaat in de slip komt.

Slippen

De reden dat bij handgeschakelde auto's wordt geadviseerd de koppeling in te trappen bij het corrigeren van een slip, is dat daarmee de wielen 'vrij' kunnen draaien. Spinnende of blokkerende wielen kunnen geen dwarskrachten overbrengen, en die hebben we juist nodig bij het corrigeren van een slip. Tegenwoordig zorgen systemen als ABS en tractiecontrole ook dat wielen niet blokkeren of spinnen, maar toch wordt bij handgeschakelde auto's geadviseerd om de aandrijving te verbreken (koppeling intrappen) als de auto begint te slippen, en ook niet te remmen tijdens de slip.

Slippen met een automaat

Bij een automaat is het eenvoudiger, daar volstaat het om het gaspedaal los te laten en ook niet te remmen. In neutraal zetten is niet de bedoeling, want daar is helemaal geen tijd voor. U heeft immers de handen al vol aan het sturen. Het allerbelangrijkst bij het corrigeren van een slip is kijken en sturen. Kijk altijd naar het punt waarnaar u van plan was te gaan, en blijf daar naartoe sturen. Probeer bij een beginnende slip direct te reageren, het moment van de stuurcorrectie is cruciaal. Stuurcorrecties die te laat worden ingezet missen meestal hun doel. Dus tijdig gas los en stuur in de richting waar u naartoe wilt.