Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoog olieverbruik Citroën

Vraag gesteld door op 21 november 2022

Is het normaal dat een auto met 120k op de teller een olieverbruik heeft van ca 1l op 1300km? Ik weet niet zo goed hoe hier mee te handelen. De garage stelt voor om voor hun een pilot te doen en de motor te flushen en vol te gooien met andere dikkere (10w60 ipv 0w30) olie. Als dit niet helpt, motor uit elkaar en zuiverheden vervangen. Citroën zegt zelf motorblok eruit en nieuwe erin. Doe ik er verstandig aan hierin mee te gaan? Wat is de ons op verbetering? Of kan ik mijn auto beter inruilen en vervangen voor een andere auto? En laatste vraag, klopt het dat er voor rond de €10.000 geen betrouwbare auto te krijgen is die nog een aantal jaar mee zou kunnen?

Merk: Citroen
Type: C4 cactus
Bouwjaar: 2014
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 110pk

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

U heeft een Citroën C4 Cactus met een olieverbruik van 1 liter op 1.300 km.U vraagt of dat gebruikelijk is bij een auto met 120.000 km op de teller.

Buitensporig olieverbruik

Het genoemde olieverbruik is in dit stadium toch wel buitensporig. Ik wil ook zeker een kritische motorische kanttekening plaatsen. Deze generatie PureTech driecilinder heeft vanuit het verleden de reputatie gehad nog weleens olie te lekken en krukasproblemen te hebben. De distributie heeft ook nog weleens voor problemen gezorgd en een noodzakelijke nieuwe motor is ook nog weleens vaker dan incidenteel voorgekomen.

Niet uitzonderlijk

Hoog olieverbruik zoals in uw geval is ook niet uitzonderlijk, vaak ook als gevolg van inwendige motorvervuiling.  Productiematig heeft dat uiteraard terecht de nodige aandacht gekregen en gelden de genoemde problemen met name voor de generatie tót 2016/2017. Helaas zit u met uw Cactus qua bouwjaar aan de verkeerde kant van de streep en is uw verhaal zeker niet uitzonderlijk.

Noodzakelijke reparatie

Zoals gezegd is het olieverbruik méér dan fors. Maar een algemeen standpunt is min of meer dat reparatie noodzakelijk en gewenst is wanneer het verbruik méér is dan 1 liter op 1000 km. Wanneer de voorgestelde ingreep van flushen en andere olie niet heel effectief blijkt te werken, is een nieuw motorblok of revisie wel een héél kostbare ingreep om dat volledig voor uw rekening te laten komen.

Conclusie

Ik benadruk dat een dergelijk hoog olieverbruik past bij een motor met een gevorderde slijtage. Dus pakweg ver voorbij de twee ton en niet bij deze toch best nog bescheiden tellerstand. Maar wanneer ná het flushen en nieuwe olie het verbruik er in ieder geval niet slechter op wordt, zijn de genoemde vervolgingrepen alleen voor u interessant wanneer de dealer/importeur een coulante bijdrage levert in de totale kosten. Dat zou ook redelijk en billijk zijn. Maar wanneer u alles uit eigen portemonnee zou moeten betalen is verder ingrijpen gewoon niet verstandig.

Daarvoor is het technisch gezien nog niet té noodzakelijk en kunt u een dergelijk investering beter benutten voor een opvolger van deze auto. En dat kan zeker wél voor 10.000 euro met wel degelijk nog de nodige duurzame en betrouwbare jaren in het verschiet. Maar dan kies je voor een merk en type auto van een bepaalde generatie die er wat dat betreft beter op staat dan uw huidige auto. En die zijn er zeker.