Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Airco defect Dacia Sandero

Vraag gesteld door op 26 juni 2022

Auto altijd in onderhoud geweest bij de dealer. Binnen ca 50 km na de onderhoudsbeurt (bij 78.500 km)loopt de airco compressor vast. Belde de dealer (op ca 15 km afstand) maar die kwam niet, adviseerde de Renault Route Service te bellen. De dealer zegt geen schuld te hebben en vraagt 1000 euro voor vervanging van die compressor. Op mijn weigering voor dit exorbitante bedrag, kan het voor 750 euro. Ook dat weigerde ik (in de tachtiger jaren directeur van het landelijke opleidingsinstituut voor de branche). Heb daarna een diagnose gevraagd van een airco-specialist, die bevestigde de constatering van de Route Service. 
Bij nader inzien kan de vervanging met een nieuwe compressor voor 500 euro!
Ik vind het vreemd dat een merk dat nieuwe auto's met airco aanbiedt, daar feitelijk bij onderhoudsbeurten niet naar omkijkt, maar wel in advertentie-uitingen stelt "een auto in topconditie te houden".
M.i. voldoet men niet aan de zorgplicht die men t.o.v. hun klanten heeft.
Wat vindt de ANWB hiervan?

Merk: Dacia
Type: Sandero Stepway
Bouwjaar: 2017
Brandstof: lpg
Motorvermogen: 90

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Kort na de onderhoudsbeurt loopt de aicropomp vast dat uiteindelijk voor 500 euro gerepareerd kan worden. U vraagt zich af de dealer veel nadrukkelijker naar de airco had moeten kijken ten tijde van de onderhoudsbeurt.
 

Controles/servicebeurt aan aircosysteem
Wanneer je kijkt wat Dacia inhoudelijk aan controles uitvoert bij een onderhoudsbeurt, dan komt de airco niet in dat lijstje voor. Dat is niet heel uitzonderlijk. Veel merken bieden net als Dacia een aparte servicebeurt aan voor het aircosysteem. Ten tijde van een onderhoudsbeurt mag je wel verwachten dat bepaalde voortekenen van een defect ontdekt worden. Dus een pomp met een bijgeluid zou je redelijkerwijs bij onderhoudswerkzaamheden moeten ontdekken.

Maar onderhoud aan de airco staat min of meer apart op de onderhoudsmenukaart en maakt dus niet standaard deel uit van de traditionele beurt. De berijder vraagt vaak zélf wat extra aandacht voor de airco wanneer daar een aanleiding voor is. Met name wanneer de uitstroomtemperatuur niet meer zo koud lijkt.

Dan blijft uiteraard wel de vraag of de garage iets had móéten ontdekken ten tijde van de beurt. Ik begrijp heel goed dat zó kort na de beurt je de garage verdenkt van een fout. Ik weet niet of daar ook een concrete aanwijzing voor zou kúnnen zijn, zoals een vervangen aandrijfriem bijvoorbeeld. Maar wanneer de garage beweert hier geen schuld aan te hebben en er géén voortekenen waren ten tijde van de beurt, het uiteindelijk aan u is het tegendeel te bewijzen. En dat wordt een lastige uitdaging.

Levensduur 
Ik denk wel dat u zich openlijk mag afvragen of een aircopomp niet een langere levensduur had moeten garanderen. Bij een airco in goede conditie zou je daar redelijkerwijs wel tenminste 10 jaar van mogen verwachten. Van uw dealer had u ter compensatie dan ook wel mogen informeren naar de mogelijkheid om met een coulance voorstel te komen. Fifty-fifty bijvoorbeeld.

Kosten
Wanneer ik naar de universele markt kijk, dan zou een nieuwe pomp met de- en montage wel voor rond de 500 euro moeten kunnen. Waarom de dealer met 1.000 euro komt heeft wellicht te maken met een originele pomp die misschien wel 2x zo duur is. Maar een goede dealer had ook op basis van de leeftijd van uw auto meteen een coulant voorstel kunnen doen. Het is gewoon een naar voorval zo vlak na de beurt. Ik weet niet of de genoemde 500 euro ook het uiteindelijke voorstel is van de dealer. Dan denk ik dat dit heel billijk en redelijk is.

Maar ik benadruk dat het ''in topconditie houden'' van uw auto niet per definitie geldt voor de airco. Dat is een aparte onderhoudsbeurt. Dat zou bij een 5 jaar oude auto ook best een nuttige aanvulling geweest kunnen zijn. Maar wellicht had de defecte pomp daarmee niet voorkomen kunnen worden.