Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Problemen koelsysteem

Vraag gesteld door A. Paulussen op 1 juni 2022

Ik heb een probleem met de auto.
Als de auto warm is perst deze koelvloeistof via de radiateurdop / expansievat eruit.
Ter info, de binnenradiateur voor de verwarming is verstopt.
Het volgende is al gedaan / gecontroleerd:
Thermostaat is vervangen en werkt, dus bij 98 graden treedt deze netjes in werking.
Radiateur zelf is vervangen
De koppakking zou goed zijn volgens de garage, komt ook geen witte rook of zo uit.
Oliepeil blijft op niveau.

De “suzuki expert “ komt er niet uit.

Heeft u nog een idee waar we aan moeten denken?

Wij denken zelf eventueel ook nog aan de waterpomp en zou het kunnen dat door de verstopping van de kachelradiateur ook invloed heeft.

Merk: Suzuki
Type: Alto
Bouwjaar: 2002
Brandstof: Benzine

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert


Bij uw Alto gaat soms de motor koken met als gevolg dat via het reservoir de vloeistof over kookt. U vraagt wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Doorstroming

Er zijn diverse mogelijkheden; het lijkt het meest aannemelijk dat er geen goede doorstroming is in het koelsysteem. Dit kan dan zorgen voor plaatselijk koken van de koelvloeistof waardoor de luchtbellen ontstaan en de vloeistof gaat overstromen. Als dit de oorzaak is moet worden vastgesteld waarom de vloeistof niet circuleert; is er een probleem met de waterpomp of zit er een verstopping in de leidingen wellicht?
Als de kachelradiateur verstopt is zou ik altijd adviseren om de leidingen (aan- en afvoer) door te verbinden om circulatie mogelijk te maken. 

Koelventilator

Het is ook mogelijk dat de doorstroming in het systeem goed werkt maar dat de elektronisch aangestuurde koelventilator soms niet gaat draaien op momenten dat dit wel gewenst is. Een andere mogelijkheid is een lek in het motorblok zelf waardoor er verbrandingsgassen in het koelsysteem terecht komen.

Garage

Of dit zo is kan de garage vrij eenvoudig vaststellen door gebruik te maken van een CO2 test op het koelsysteem. Waar het eventuele lek dan zit is nog wel een flinke speurtocht. Een diagnose kan dus alleen gesteld worden door metingen uit te voeren op het koelsysteem zelf. Hiervoor bent u echt aangewezen op de garage.