Verstuivers kapot?

Vraag gesteld door O. Hofman op 09 mei 2022

Ik heb sinds enige tijd dat als ik een constante snelheid moet rijden bv 50km/h, de auto licht gaat stotteren. Dan moet ik gas bijgeven of loslaten. Ik heb dit hoofdzakelijk in de 2e en 3e versnelling (ook met filerijden). Geef ik gewoon gas op de snelweg en houd ik mijn snelheid (100km/h of meer) heb ik geen last. Soms bij het starten van de auto wil ie de eerste paar seconden wat onregelmatig lopen. Heb de auto al uit laten lezen,maar er is niks te vinden. Een aantal maanden geleden al de EGR klep laten vervangen omdat de auto stil viel (3x) op de snelweg. Bij Kia kon dit euvel van de kapotte EGR klep ook niet uitgelezen (herkend) worden. De auto krijgt bij mijn eigen garage gewoon zijn onderhoud en ik rijd veel lange stukken op de snelweg.Er was ook gekeken naar de verstuivers toen de EGR klep werd vervangen,maar die bleken in orde te zijn. Nu is mijn vraag waar komt het licht stotteren vandaan met een constante snelheid (lage snelheid), zijn het toch de verstuivers,is er iets met het gaspedaal (eventueel electronisch), heeft het iets met vacuüm te maken (er zijn slangetjes vernieuwd). Het probleem is niet uit te lezen,en dus moet ik op een zo helder mogelijk manier uitleggen wat ik ervaar en constateer. Het rare is dat ik dit eerder ervaar met een warme motor dan met een koude motor. En is dit schadelijk voor de motor. 

Merk: Kia Ceed
Type: Ceed 1.6 diesel
Bouwjaar: 2015
Brandstof: Diesel
Motorvermogen: 130 pk

Antwoord van Pieter

ANWB Expert


U heeft een probleem het rijgedrag van de Kia. Hij gaat soms stotteren en u vermoed dat de verstuivers hiervan de oorzaak zijn.

Diagnose

Een diagnose is op afstand is altijd lastig omdat meten aan de installatie de enige echte manier is om een waterdichte diagnose te stellen. Als ik uw klacht zo lees dan kan het stotteren heel veel oorzaken hebben. Dan denk ik aan de hoeveelheid lucht die de motor binnen krijgt, de brandstofdruk en de brandstof hoeveelheid maar kan het probleem ook veroorzaakt worden door slijtage van de luchtmassamater, de variabele turbo of misschien wel de conditie van de verstuivers.

Foutcode

Vaak wordt er inderdaad geen foutcode opgeslagen maar is aan de hand van de gemeten waardes en de te verwachten logische waardes een diagnose te stellen. Dit kost echter wel tijd, vakmanschap en juiste diagnoseapparatuur.

Garage

Als ik uw klachtomschrijving zo bekijk dan lijkt het mij eerder een probleem met de meting van de hoeveelheid aangeboden lucht dan een probleem met defecte verstuivers. Ik wil benadrukken dat een garagebezoek noodzakelijk is voor een zekere diagnose.