Verlies koelvloeistof Seat Leon 2.0 TDI

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 12 mei 2022

Mijn auto verliest koelvloeistof uit reservoir. Geen rook Geen verhoogde oliepeil. Wel koelvloeistof rondom expansievat. Pas na een volle dag rijden volgende ochtend klein beetje bijvullen. Soms hoor ik een geluid na een lange rit bij stilstand alsof er een rat tussen de bosjes rammelt. En ook 1 keer tijdens dat geluid ruikte ik koelvloeistofgeur uit ventilatie. Bij het uitzetten van de motor nadat de koelvin uitgaat hoor ik een soort gootsteengeluid 2 3 seconden.

Merk: Seat leon st 2.0TDI 184PK
Type: Leon
Bouwjaar: 2017
Brandstof: Diesel
Motorvermogen: 184

Antwoord van Jos

ANWB Expert


U verliest kleine beetjes koelvloeistof zónder verhoogd oliepeil of witte rook uit de uitlaat.

Kachelradiatuer

Het omschreven bijgeluid en de koelvloeistofgeur uit het ventilatie rooster verraad eigenlijk wel wat er aan de hand is. Het bijgeluid duidt op een luchtbel in de kachelradiateur en de geur betreft feitelijk een lekkage. De aandacht gaat dus richting de kachelradiateur die behoorlijk verstopt achter het dashboard in het interieur is gehuisvest. Je komt daar dus niet zomaar bij en zal een blik onder het dashboard niet meteen duidelijke koelwaterdruppels opleveren. Je moet duidelijk flink gaan demonteren om uiteindelijk in de buurt te komen van de kachelradiateur.

Dealer

Dat is dus in de regel géén klusje om zelf te doen. En gezien de nog jonge leeftijd van de auto, geen euvel die u nu in alle redelijkheid hoeft te verwachten. Het gebrek op zich is al een reden om naar de dealer te gaan, en zeker óók omdat dit toch echt een buitensporig gebrek is. De fabrieksgarantie is weliswaar voorbij maar een vermoedelijk lekke kachelradiateur moet een langere levensduur kunnen garanderen. Naar mijn mening minstens 10 jaar en laat de dealer maar een coulant voorstel doen. Meer info vindt u terug op onze pagina Stappenplan klachten na aankoop.

Mogelijke oorzaak

Het zou ook kunnen zijn dat de lekkage aan de kachelradiateur het gevolg is van iets anders. Bijvoorbeeld een kleine lekkage aan de koppakking of scheurtje in de cilinderkop. Dit verschijnsel verdient dus meer aandacht dan alleen het oplossen van het defect. Een mogelijke oorzaak mag zeker niet aan de aandacht ontsnappen.