Roest onder de motorkap

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 28 april 2022

Wij zijn aan het kijken naar een grotere auto ivm gezinsuitbreiding. Nu hebben we een Skoda Octavia (2019, 46000km) gezien, maar was er sprake van roestplekken onder de motorkap. Bij aansluitpunten van bouten en moeren, op meerdere punten. Uiteraard geen foto van gemaakt helaas.  

Waar kan dit op wijzen en is dit een probleem? Waar kunnen we nog meer op  letten onder de motorkap bij de aanschaf van een occasion? (De ANWB video zegt hier weinig over)

Merk: Skoda
Type: Octavia
Bouwjaar: 2019
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 110

Antwoord van Jos

ANWB Expert


U kijkt vanwege gezinsuitbreiding naar een andere auto. In dit geval een Skoda Octavia. U ontdekt onder de motorkap wat roestplekken bij aansluitpunten van bouten en moeren.

Goed of slecht?

In de regel valt er bij de koop van een auto niet veel interessants te beleven onder de motorkap. De boel is behoorlijk dichtgebouwd en is het eigenlijk onmogelijk om zo een beeld te krijgen hoe goed of slecht die auto is. Behalve uiteraard wanneer het één vette bedoening is en er mogelijk sprake is van een lekkage.

Mogelijke oorzaken

Toch is u iets opgevallen waar u in zekere zin een bepaalde twijfel over heeft. Deze auto is betrekkelijk jong en verwacht ik niet dat dergelijke roestsporen een ouderdomsverschijnsel zullen zijn. Het zou wel kunnen dat de betreffende bouten en moeren los geweest zijn. Bijvoorbeeld bij schadeherstel waarbij een beschermend laklaagje soms verdwijnt wanneer je bouten en moeren de- en monteert. Oppervlakkige roestvorming kan dan makkelijk ontstaan. In theorie zou het ook een import auto kunnen zijn die soms ook met schade het land binnenkomen. In een incidenteel geval kan dat ook waterschade zijn bij Duitse import auto's, gezien de overstromingen die daar vorig jaar hebben plaatsgevonden.

Verifiëren

Ik realiseer me dat ik met het bovenstaande u misschien volstrekt onnodig ongerust maak. Wellicht is het verschijnsel onschuldig en stelt het feitelijk niks voor. Maar met gezonde argwaan en voorzichtigheid is niks mis mee. Daarom denk ik dat u er zeker van moet zijn dat de auto niet van import afkomstig is, de verkoper u zou moeten kunnen garanderen dat de auto géén schade verleden heeft, en het een volgens het boekje zwart-op-wit conform de voorschriften van de fabrikant is onderhouden. Mocht u tóch ergens een bepaalde twijfel over houden, dan is het misschien beter op zoek te gaan naar een ander exemplaar. Een snelle blik onder de motorkap leert dan meteen of dit écht een exemplarisch verschijnsel is of juist niet uitzonderlijk voor een Octavia.

Op basis van het kenteken kan ik altijd checken of de auto uit import afkomstig is. U krijgt dat ook te zien wanneer u de ANWB Koerslijst raadpleegt.