Kogeldruk Toyota RAV4 hybride AWD

Vraag gesteld door C. Beijen op 27 april 2022

Ik overweeg om een circa 2 jaar oude Toyota Rave 4 hybride AWD van het huidige model aan te schaffen, omdat deze auto zuinig is en een goede caravantrekker,
Nu heb ik tot mijn verbazing gelezen, dat de kogeldruk voor het trekken van een caravan maar 70 kg. is en bij gebruik van een fietsendrager 80 kg.
Dit bevreemdt mij zeer, omdat tegenwoordig bij nieuwere autotypes al regelmatig een kogeldruk van 100 kg. wordt gehanteerd.
Mijn vragen zijn de volgende:
Bestaat er voor dit type Rav 4 een versterkte trekhaak en zo ja, wat mag dan bij het trekken van een caravan de kogeldruk zijn.
Is het verstandig als je met een verstrekte trekhaak een hogere kogeldruk kan toepassen om dit dan te doen, of is uw advies om hier niet aan te beginnen en naar een auto te kijken die standaard van zichzelf al een hogere kogeldruk van 90 of 100 kg heeft.

Merk: Toyota
Type: RAV4
Bouwjaar: 2020
Brandstof: hybride
Motorvermogen: 222 pk

Antwoord van Jos

ANWB Expert


U overweegt de aanschaf van een Toyota RAV 4 hybride die een maximaal toelaatbare kogeldruk heeft van 70 kg. U verwacht eigenlijk een hogere toegestane kogeldruk en u vraagt of een versterkte trekhaak mogelijk is.

Kogeldruk

Ik wil vooral éérst benadrukken dat de opgave van de maximum kogeldruk niets zegt over de sterkte van de trekhaak. Die heeft echt geen moeite met het genoemde gewenste gewicht. De maximale kogeldruk is vooral bestemd voor een stabiele combinatie auto en caravan/aanhanger. Voor een fietsendrager geldt, op enkele automerken na zoals Toyota, géén alternatieve kogeldruk en mag men deze net als bij een aangekoppelde aanhanger wettelijk niet overschrijden. Maar is de harde conclusie dus dat een andere trekhaak géén alternatief is. Ook wanneer het typeplaatje van de trekhaak 100 kg aangeeft is de laagst opgegeven kogeldruk leidend, en dat is in de regel wat de autofabrikant opgeeft. In uw geval 70 kg voor getrokken materieel en 80 kg om als drager te dienen voor fietsen.

Conclusie

We zien wel een trend dat autofabrikanten bij nieuwe auto's steeds vaker een hogere kogeldruk hanteren dan t.o.v. een vorige generatie. Misschien ook wel door de enorme toename van e-bikes die vaak mee moeten op de kogel. Dan heb je al gauw tenminste 65 kg toegestane kogeldruk nodig. Maar misschien dat u die 70 kg t.o.v. deze auto met prima trekeigenschappen ervaart als een tegenvallende score. Daar valt echter niets aan te veranderen, ook geen andere trekhaak dus. Ik hoop alleen dat u met het beladen van de auto en caravan daar op weet te anticiperen en toch rond die 70 kg weet uit te komen. Want deze auto is zeker ook als caravantrekker zeer aan te bevelen. Tenzij de genoemde 90-100 kg kogeldruk absoluut onvermijdelijk is, dan valt deze auto als kandidaat spijtig genoeg af.