Verlies koelvloeistof zonder uitwendige lekkage

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 11 april 2022

De auto lekt koelvloeistof. Best stevig. Ik ben al meerdere keren bij de officiële dealergarage geweest waar mijn onderhoud laat doen. Meerdere keren hebben ze het systeem onder druk gezet en geen lekken geconstateerd. Ik heb aangegeven dat het ergens heen moet gaan waar het verdwijnt c.q. verbrand, want ik zie nooit ergens een plas. En dat zou moeten gezien de snelheid van het lekken. Laatste ontwikkeling is dat ze denken dat de koelvloeistof naar de motor lekt. Dat dacht ik dus ook al eerder, mede gezien de witte rook die soms uit de uitlaat komt. Nu geven ze echter aan dat de hele motor dan zou moeten worden vervangen. Dat vind ik een wat te ruige oplossing, die ook heel duur is. Ik had het idee dat ze toch wel kunnen analyseren waar de koelvloeistof in de buurt van de verbranding komt en dat we dat onderdeel vervangen in plaats van de hele motor. Daar kreeg ik geen antwoord op. Ik ga daar ook nog niet op in omdat ik niet het idee had dat ze vanaf het begin de juiste analyse hadden gemaakt. Ik had namelijk al aangegeven dat het lekker dus volgens mij vooral gebeurde tijdens rijden en dus niet bij stilstand, en het onder druk zetten dus geen zin had. Dus is mijn vraag: wat is het meest waarschijnlijke euvel voor het verdwijnen van de koelvloeistof en welk onderdeel van de motor zou ik dan moeten laten vervangen in plaats van de hele motor?

Merk: Volvo
Type: XC90
Bouwjaar: 2004
Brandstof: Benzine

Antwoord van Jos

ANWB Expert


Uw Volvo XC90 raakt met regelmaat een behoorlijke hoeveelheid aan koelvloeistof kwijt. Volgens de garage moet nu de hele motor vervangen worden.

Witte rook

Het feit dat u ook witte rook waarneemt bevestigd min of meer het feit dat een uitwendige lekkage om die reden niet gevonden is. Het mag duidelijk zijn dat er koelwater in de verbrandingsruimte terecht komt met witte rook als gevolg. Een hele nieuwe motor is dan wel een hele voorbarige diagnose.

Lekke koppakking

In de meeste gevallen is er sprake van een lekke koppakking, die min of meer de koel- en oliekanaaltjes van elkaar moet scheiden én moet zorgen dat er geen koelwater in de verbrandingsruimte terecht kan komen. Die afdichting lijkt defect te zijn en verbruikt de motor als het ware koelvloeistof. De volgende stap is dan feitelijk de cilinderkop demonteren, het gedeelte dat dus op het motorblok geschroefd zit. Daartussen zit de bewuste pakking, en eenmaal in je handen zie je meteen of dat de boosdoener is. In theorie kan er ook nog sprake zijn van een scheurtje in de cilinderkop of zelfs het motorblok. Maar de hele motor vervangen zónder verder nader onderzoek te doen is heel rigoureus en wellicht ook helemaal niet nodig.

Leeftijd en tellerstand

Maar de auto is inmiddels 18 jaar met wellicht ook een behoorlijke tellerstand. Misschien dat de garage om die reden het herstel groter maakt dan wat het mogelijk kán zijn. Een defecte koppakking kan met de- en montage alles bij elkaar makkelijk tenminste 2.000 euro gaan kosten, met een slag om de arm dat het mogelijk ook méér kan zijn. Ik sluit niet uit dat de garage om die reden meer probeert aan te sturen op de aanschaf van een andere auto. Want bij zo'n prijzige ingreep speelt de leeftijd en kilometerstand natuurlijk wel een belangrijke rol mee in die overweging. Het kan ook het begin zijn voor meerder kostbare ingrepen in de nabije toekomst. En dan is de vraag of deze 18 jaar oude Volvo dan geen bodemloze put gaat worden.