Gebroken rails bijrijdersstoel

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 25 maart 2022

Ik heb een Peugeot 206+. De auto heb ik nieuw gekocht. Onlangs is de rails van de passagiersstoel gebroken. De reparatie kost ruim €700 en een 2e hands €455, ook veel geld en dan heb ik een rails die al een leven achter de rug heeft en vadaag of morgen misschien weer breekt. Met de auto wordt weinig gereden en de passagiersstoel wordt niet of nauwelijks gebruikt. Slijtage kan niet de oorzaak zijn van de breuk maar mogelijk een constructie fout. De dealer verwijst mij met mijn klacht naar Peugeot Ned. Die heb ik gesproken en zij gingen hun best doen voor een eventuele coulance regeling. Ik zou binnen 5 werkdagen teruggebeld worden maar wacht nu al 10 dagen. Telkens als ik bel wordt ik met beloftes aan het lijntje gehouden. Kunt u mij advies geven?

Merk: Peugeot
Type: 206+
Bouwjaar: Sept 2011
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 75

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

Onlangs is de rails van de bijrijdersstoel van uw Peugeot 206 uit 2011 gebroken. De merkdealer heeft de reparatie/vervangingskosten begroot op € 700,- voor vervanging door een nieuwe rails of op € 455,- voor vervanging door een tweedehands exemplaar. De dealer heeft u doorverwezen naar Peugeot Nederland. De importeur lijkt vooralsnog niet bereid tot enige coulance. U heeft de bijrijdersstoel erg weinig gebruikt en vermoedt een constructiefout. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is.

Conformiteit

Als er sprake is van een gebrek dat u niet hoefde te verwachten en dat het gebrek al bestond op het moment van aflevering, dan heeft u ongeacht de verstreken periode na aflevering, recht op kosteloos herstel. U zult in dat geval wel moeten bewijzen dat er sprake is van een gebrek dat u niet hoefde te verwachten en dat dit gebrek al aanwezig was op het moment dat de auto werd afgeleverd. Welke redelijke verwachtingen u op grond van de overeenkomst mag hebben is o.a. afhankelijk van de betaalde prijs, de aard van het gebrek, de kilometrage en het bouwjaar.

Aard van het gebrek

Het is erg onwaarschijnlijk dat de rails onder de bijrijdersstoel (na ruim 10 jaar) breekt vanwege een constructiefout. Veel waarschijnlijker is het dat de rails gebroken is door overbelasting en/of overig onjuist gebruik. Ten slotte komt het ook voor dat een bepaald onderdeel gewoon net van mindere kwaliteit was dan de overige rails in de productie serie.

Bewijs

Als de koper er niet in slaagt om te bewijzen dat er sprake is van een gebrek wat hij in redelijkheid op grond va de overeenkomst niet hoefde te verwachten én dat het gebrek althans de oorzaak daarvan al bestond op het moment van aflevering, dan zal de vordering tot kosteloos herstel op grond van non-conformiteit moeten worden afgewezen. Men valt dan terug op de hoofdregel: Ieder draagt zijn eigen schade, tenzij een ander rechtens aansprakelijk is voor die schade. Ook eventuele onderzoekskosten naar de oorzaak van het gebrek, komen dan dus voor rekening van de koper.

Verkoper of fabrikant

De fabrikant/importeur kan buiten de fabrieksgarantie niet rechtstreeks worden aangesproken tot kosteloos herstel door een (consumenten)koper. Op grond van de Nederlandse wet kunt u uw rechten bij non-conformiteit alleen inroepen tegenover de verkoper van het product. De fabrikant/importeur kan uiteraard wel uit coulance een aanbod doen. Als de fabrikant/importeur geen bijdrage wil leveren aan het oplossen van een probleem met een door haar geproduceerde auto, dan beperkt dit de rechten van de koper tegenover de verkoper niet.

Kosten voor vervanging

De kosten die de dealer heeft begroot voor het vervangen van de rails zijn aan de hoge kant. Als u geen aanspraak kunt maken op kosteloos herstel op grond van non-conformiteit, dan loont het de moeite om eens navraag te doen bij andere autobedrijven. Naar mening van onze Automotive Experts moet de reparatie professioneel kunnen worden uitgevoerd tegen fors gunstige kosten.

Conclusie

Het zal erg lastig zijn om te voldoen aan de bewijsopdracht die bij een vordering tot kosteloos herstel op grond van non-conformiteit hoort. Het is bovendien niet aannemelijk dat er sprake is van een gebrek als bedoeld in de wet. De fabrikant/importeur kan rechtens niet (direct) worden aangesproken tot kosteloos herstel, zij kunnen uiteraard wel een coulance aanbod doen. Ik raad u aan om (nogmaals) om een inhoudelijke reactie van de importeur te vragen en daarvoor een redelijke termijn (14 dagen) te stellen. Als er geen coulance aanbod komt of als het coulance aanbod de prijs minimaal verlaagt, dan raad ik u aan de reparatie bij een ander (niet-merkdealer) autobedrijf uit te laten voeren.

Meer informatie kunt u vinden op onze pagina over klachten na aankoop.