Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Opladen plug-in hybride

Vraag gesteld door P.J.M.J. Mutsaerts op 13 maart 2022

Heeft u een idee van de mogelijkheden van het opladen van een plug-in hybride zoals mijn Volvo XC40 T5 Recharge op een camping? En dan specifiek of het bijv. ook mogelijk is zo’n auto op de camping zelf aan een stopcontact te hangen. Ik heb een normale 220-volt stekker en laadt thuis met 16A. De dealer zei me dat je op die manier dus ook aan het stopcontact op je kampeer plek kan laden. Hoe kijkt u daar tegen aan en weet u of campings dat toelaten?

Antwoord van Harm

Antwoord van Harm

ANWB Expert

U heeft een vraag over de mogelijkheden van het opladen van een plug-in-hybride.

De meeste laders voor 220V laden een (deels) elektrische auto in de praktijk met maximaal 10A. Op campings is op de kampeerplek zelf over het algemeen 6 of 10A voorhanden en een enkele keer (zoals bij wintersportcampings of bij vaste plekken) meer.

U trekt met het laden van een PHEV bij uw eigen caravan dan direct bijna het maximale, of zelfs meer bij 6A, aan stroom weg en dat zal zelden goed gaan. Daarom kunt u dit beter eerst op de receptie vragen. Veel campings zijn heel behulpzaam en wijzen u dan een plekje op de camping waar 10A geen probleem is omdat er geen andere gebruikers op die groep staan. Niet overal zal het kunnen en het kan zijn dat ze u laten laden bij een aansluiting met een meter, zodat ze een tarief kunnen rekenen. Dat heb ik overigens nog niet vaak gehoord maar wintersportcampings letten soms wat meer op stroomkosten.

Bij buitenlandse supermarkten, of bv. een Ikea vestiging, kunt u trouwens vaak makkelijk en soms heel voordelig laden. Een enkel keer is daar een lokaal pasje voor nodig, zoals bij de Auchans in Frankrijk.

We hebben op de ANWB behoorlijk wat informatie staan over het laden in het buitenland, zoals bij www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/vakantie/met-een-elektrische-auto-naar-frankrijk. Houdt er rekening mee dat het stroomgebruik van de auto met caravan er achter behoorlijk hoog is. De accu raakt echter nooit helemaal leeg en daardoor houdt u ook bij een "lege" accu een prima hybride trekauto over.