Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Keuze nieuwe banden

Vraag gesteld door J. Vos op 7 februari 2022

Onze Ford Focus 1.6 Ecoboost wagon (aanschaf 2011) was een erg fijne gezins- en reis auto. Vergeleken met zijn vele voorgangers (Renault, Alfa
VW en Audi) verreweg de auto welke het meeste rijplezier gaf.

Om deze reden hebben we in 2018 een nieuwe Ford Focus 1.5 Ecoboost Wagon Vignale aangeschaft. Deze auto werd geleverd met Michelin
Pilot Sport 4 (235/40R18) banden. Dit was niet een bewuste keuze maar de band-velg combinatie zat (heel onlogisch) in een pakket met boefjesglas en led-matrix verlichting, waar het eigenlijk om ging.

Gelijktijdig met deze auto hebben we een winterset velgen en banden (Vredestein Wintrac Extra S 215/50R17) aangeschaft, waarop de auto in
november ook is afgeleverd.

Na de bandenwissel in het voorjaar viel op dat het fijne stuurgedrag met de Michelins veranderde.  Op de Autobahn met hoge snelheden perfect,
maar in het dagelijks gebruik zou ik het omschrijven als zoekerig hetgeen heel veel kleine stuurcorrecties nodig maakt. Zelfs geringe spoorvorming
is direct merkbaar. Voor de zekerheid hebben we de auto op utilijning laten controleren, maar alles was in orde.

Momenteel staat de auto weer op de winterbanden en het fijne rijgevoel van de vorige Focus is weer terug.

Aangezien de Michelins inmiddels aan vervanging toe zijn, willen we graag een band met het rijcomfort van de Vredestein.  De vraag is of dat is te
realiseren met een ander merk/type band of dat alleen de grotere velgmaat debet is aan het weggedrag.  Onze voorkeur gaat uit naar nieuwe banden op de huidige velgen.

De diverse artikelen over banden geven veel informatie, maar niet zodanig dat we in dit geval daaruit een juiste keuze kunnen maken. Bij onze Ford dealer (ook Profile Tyre Centre) geven ze wel een advies, maar in deze zouden we graag een onafhankelijk advies hebben.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert


U ervaart een duidelijk verschil bij de bandenwissel van zomer naar winter en vice versa. 

Zomerbandenmaat

Het merkbare verschil zoals u omschrijft zit feitelijk in de maatvoering opgesloten van de twee betreffende banden. De zomerbanden beschikken over een twee centimeter breder loopvlak en is ook een wat plattere band, dus eigenschappen die bij een droog en vlak wegdek veel rechtuit stabiliteit genereert en veel grip in de bochten. Eigenlijk heel simpel gezegd een bandenmaat met sportieve ambities, waar de Michelin Pilot ook méér dan gemiddeld hoog in scoort.

Winterbandenmaat

De winterbandenmaat is dus smaller en daardoor ook minder ontvankelijk voor onregelmatigheden in het wegdek en spoorvorming. En op papier heeft een smallere bandenmaat ook meer grip bij natte omstandigheden. De conclusie is eigenlijk dat de maatvoering van de winterband wat vriendelijker is voor het dagelijkse gebruik. Dan doel ik op wat meer comfort en wat minder gevoelig voor de ondergrond waar de band mee te maken krijgt. De keuze destijds voor de Michelin Pilot Sport in het omschreven pakket is wellicht gedaan, met als doel de auto een wat sportievere uitstraling te geven. Dus grotere velgen en bredere en plattere banden. Niet ieder gebruiker is daar altijd blij mee en bent u een sprekend voorbeeld.

Conclusie

De oplossing zit dus niet in een andere band dan de gemonteerde Michelins, maar feitelijk in dezelfde velgen en bandenmaat combinatie als van de winterbanden. En dan is bijvoorbeeld de Michelin Primacy een hele goede keuze.