Koppakking kapot, of toch niet?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 12 januari 2022

Tijdens een pechgeval en wachten op hulp kwam ik er tijdens het wachten achter dat er wel erg veel Nutella pasta in m'n koelwaterreservoir zit, ipv mooie heldere koelvloeistof. De monteur benoemde dat de motor die erin ligt an-sich onverslijtbaar is (QT/Q?? motor?). Prima, maar de vraag is wat me dit geheel zou moeten gaan kosten en of het dan een lekke koppakking is, of toch iets anders. In het reservoir zit donkere drap, op de olievuldop zit lichtere drap, maar de oliepeilstok is helder.

De oorzaak van de pech bleek een door de motor aangedreven startmotor te zijn die letterlijk in rook is opgegaan, uiteindelijk door een defect geraakt contactslot die blijkbaar de startmotor "aan" zette. Collateral damage dus, maar wel een dure grap aan het worden zo. Wat zijn reguliere all-in prijzen voor een nieuwe koppakking (materiaal + arbeid) voor deze 1.4 motor.

Merk: Peugeot
Type: 206
Bouwjaar: 1999
Brandstof: Benzine

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De verschijnselen die u bij uw Peugeot (met TU-motor) heeft ontdekt duiden op vermenging van koelvloeistof en motorolie. Ergens in de motor moet een inwendige lekkage zitten waardoor deze vloeistoffen bij elkaar kunnen komen. De cilinderkop (en de pakking tussen de kop en het blok) is dan al snel verdacht. De kosten voor reparatie zijn afhankelijk van de motorschade, maar pakweg 1300 euro ben je zo kwijt. Dan is het ook nog belangrijk dat de oorzaak wordt opgespoord en verholpen. Het komt wel voor dat na een nieuwe koppakking het verschijnsel terugkomt.

De kosten zullen hoger zijn dan de dagwaarde van de auto. Dat maakt het niet echt een goede investering, ook gezien de leeftijd van inmiddels 23 jaar.