Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Actieradius ë-C4 is veel minder met koud weer

Vraag gesteld door M. Leliveld op 28 november 2021

In de zomer kon ik de auto tot 350km opladen. Hiermee kon ik ong. 280 km rijden.

Momenteel is het kouder en kan ik ong. 310-320 km opladen, maar de actieradius is nog maar 200 km. Ik ben dus ruim 100 km ‘kwijt’. Het maakt niet uit of ik in de stad rijd of op de snelweg.

Ik ben een rustige rijder. Wat ik aan elektriciteit naast de motor gebruik is CarPlay. Soms is ook de verwarming aan of airco. Maar dat is redelijk beperkt.

Als voorbeeld, we reden van Den Haag naar Eindhoven (140 km) met een volle lading(312 km), met CarPlay en verwarming op 21, zonder airco. Aangekomen was er nog 64 km over.

Drie weken geleden heeft Citroën vanwege deze klachten een reset van de software gedaan. Echter er is weinig veranderd.

Mijn vraag is of dit extra verbruik normaal is.

Merk: Citroën-c4e
Type: 2021
Brandstof: Elektrisch
 

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt zich af of de actieradius die er met een koude buitentemperatuur over blijft normaal is.

Er zit inderdaad verschil in de actieradius in de winter of onder de meest gunstige omstandigheden, d.w.z. zonder dat de kachel of airco nodig is. Verwarmen van de auto kost ontzettend veel energie. Bij verbrandingsmotoren wordt gebruik gemaakt van restwarmte die ontstaat bij het koelen van de verbrandingsmotor. Bij een elektrische auto bestaat deze restwarmte niet en zal er dus warmte opgewekt moeten worden, wat ten koste gaat van de actieradius van de auto. Om de actieradius van uw auto te vergroten raden we daarom aan om de auto op de gewenste temperatuur te laten komen nog voordat u de auto in stapt. U kunt dit vooraf inprogrammeren en er zo voor zorgen dat de auto al warm is en u toch met een volle accu vertrekt. Dit scheelt aanzienlijk in het verbruik tijdens het rijden, dus in de actieradius. U kunt dit programmeren via het display in de auto of via de Citroën app.

Ik denk dat u zo weer wat extra kilometers kunt maken. Veel meer over de invloed die het heeft op de actieradius kunt u op onze site lezen. Misschien ten overvloede: Een elektrische auto verbruikt meer elektriciteit naarmate de snelheid toeneemt. Snelheden boven de 100km/u hebben een grote invloed op de actieradius. Kort samengevat, het extra verbruik komt overeen met de ervaringen die wij hebben met de actieradius van elektrische auto's. 

Reacties

S. Boer

Auteur - 27 november 2023

Als je rijdt in E modus met B knop en ipv kachel hoog de stoelverwarming aan dan scheelt dat enorm en zijn de verschillen een stuk kleiner. Daarnaast is het verbruik van elke auto boven de 100 km per uur hoger dan de opgave. Dus gewoon aan de maximum snelheid houden dan is de E-C4 een prima EV.

Pieter

ANWB Expert - 27 november 2023

Dank u wel voor deze nuttige aanvulling. Gebruikerservaringen zijn enorm waardevol, zo kunnen gebruikers elkaar helpen.